Doom
Doom: de vader van alle first-person shooters zoals Call of Duty of Halo is na meer dan twintig jaar nog steeds even plezierig om te spelen, wat bewezen wordt door ports naar de Playstation Vita, Playstation 3 en zelfs naar Android. De simpele gameplay en zeer sterk ontworpen maps zorgen ervoor dat je geen last hebt van vervelende bugs of stukken waardoor je verveeld raakt, zoals maar al te vaak gebeurt met de games van tegenwoordig die soms een tikkeltje te ambitieus neigen te zijn.
De game werd in 1993 uitgegeven, en krijgt tot op de dag van vandaag nog nieuwe maps dankzij ijverige fans die hun eigen levels bouwen. Mede dankzij de shareware versie van het spel is het reuze makkelijk je eigen creaties de wereld in te slingeren, en vooral vlak na de release van de game moedigden de ontwikkelaars dat ook zelf aan. John Romero staat bekend als één van de belangrijkste ontwikkelaars achter de originele Doom, maar hij heeft sinds 1995 nooit meer een officiele map voor de game gemaakt.
Lees ook: Glorieus retro gamen: Playstation 2 games komen naar de Playstation 4
Vanaf toen slokten die andere populaire arena shooter genaamd Quake en zijn andere studio’s zijn aandacht op, en stonden de fans er alleen voor. Gisteren bleek echter vanuit het niks dat daar verandering in is gekomen, want na twintig jaar heeft John Romero een nieuwe uitbreiding voor Doom uitgebracht: ” Tech Gone Bad”. De map is een moderne en herontworpen variant van de laatste map van episode 1. Als je begint te spelen valt het gelijk op hoeveel ervaring Romero heeft na twintig jaar games ontwerpen, en hij is natuurlijk degene die alles van Doom af weet: deze map is stukken beter dan vrijwel elke homebrew map van fans.
Het is helaas iets lastiger om de map uit te proberen dan je misschien gehoopt had, want daar komen wat command lines en ingewikkelde bestanden bij kijken. Gelukkig is het allemaal goed te doen als je gewoon de onderstaande tutorial volgt. Het is wellicht ook niet slecht om je command line skills weer op te warmen, zoals Romero het zelf noemt, want de kans is groot dat dit niet de laatste map is die hij voor zijn game maakt. Fans speculeren zelfs dat Romero wellicht bezig is met een nieuwe old-skool Doom, of bijvoorbeeld een makkelijke ingebouwde level editor.
Lees ook: Dit zijn de 10 best betaalde professionele gamers
Het wordt in ieder geval interessant om te zien wat hij kan doen met de aantrekkelijke combinatie van oude gameplay met nieuwe technologie. Nu is het slechts een kwestie van hopen dat hij er niet weer twintig jaar over doet… Romero bouwde zijn level met Doom Builder 2, waarmee je ook zelf levels kunt bouwen. Zo kun je Romero’s nieuwe map spelen:
Tutorial
- Download de nieuwe map en de bijbehorende bestanden
- Installeer de game (slechts 28mb) via Steam of andere minder legale bronnen (elke laptop of pc kan dit aan)
- Download ZDOOM via deze link
- Open het archief van ZDOOM en drop alle bestanden in de “base” directory van de Ultimate Doom folder (kan gevonden worden via de game pagina in Steam en dan “browse local files”)
- Pak nu Romero’s level (e1m8b.wad) en stop het in dezelfde map
- Versleep vervolgens het e1m8b.wad bestand naar het ZDOOM .exe bestand, dus drop het level op de .exe
- Je kunt de game gaan spelen, selecteer het level “Knee Deep in the Dead” om te beginnen.
- Nu moet je helaas eerst de zeven eerste levels doorspelen om bij het nieuwe level te komen, als je dat niet wilt kun je “idclev18” typen. Voor meer wapens typ je “idfa”
- Veel plezier!