De ingenieur, uitvinder, ondernemer en multi miljardair Elon Musk is veelzijdig, heel veelzijdig. Lees hier over de man achter Tesla Motors en het Space X ruimte programma. Hij weet futuristische ideeën, met een goed team achter zich, tot een wereldwijd succes te maken.
Tesla Motors
Tesla Motors was niet verzonnen door Musk. In juli 2003 stichten Martin Eberhard en Marc Tarpenning het bedrijf, en waren actief in de begin tijd. In februari, 2004, kwam Musk een rol spelen door te investeren en als voorzitter een actieve rol te spelen bij de eerste auto: de Tesla Roadster. Een sportwagen gebaseerd op de Lotus Elise met 200pk uit een elektro motor. Dit kan gezien worden als een oefening van Tesla: er zaten nog wat fouten in, maar het was een goed begin: 2400 verkochte exemplaren, als eerste auto zeker niet slecht. Maar Elon wilde geen sportwagenmerk: Hij wilde elektrische auto’s voor de massa bouwen.
Lees ook: Elon Musk: “Apple is een Tesla begraafplaats”
Leuk weetje is dat er in Tilburg ook een fabriek van Tesla staat. Hier wordt de eindassemblage gedaan. Naar eigen zeggen hebben ze dit gedaan omdat het dicht bij de haven van Rotterdam ligt en de distributie naar de rest van Europa zo gunstig is.
De producten van Tesla
Nog steeds kun je bij Tesla terecht voor een snelle auto: De Tesla Model S. Een luxe sedan die een tegenhanger is van bijvoorbeeld de Mercedessen en BMW’s. Doet het in Nederland erg goed door gunstige belastingregels. In Schiphol kun je elke dag een stuk of dertig zien, als taxi. En dagelijks zie je er wel een paar rijden. Qua snelheid in de rechte lijn pakt hij de concurrentie volledig in. Door de electro motor heb je al je motorkoppel vanaf 0 toeren, zodat je als een raket gelanceerd wordt. De krachtigste versie heeft 700 pk, door twee motoren. Eentje achterin en een kleinere voorin. Met vierwielaandrijving. 0 naar 100 sneller dan een Lamborghini Gallardo? deze doet het in 3.2 seconden, de Lambo in 3.4. En dan zit je ook nog in alle stilte en comfort. Met je hele gezin.
De Model X zal binnenkort ook leverbaar zijn. Een volledig electrische SUV met vergelijkbare techniek als in de Model S. 1 Groot verschil? Achterdeuren, ‘Falcon Wings’, die omhoog klappen. Om ruimte te besparen, bij bijvoorbeeld een krappe parkeerplek. En stiekem ziet het er überstoer uit.
Elons rol in Tesla
Tegenwoordig is hij de CEO van Tesla en designer. Niet zomaar een investeerder die enkel geld wil zien, maar eentje die zich echt met het product bezighoudt. Dit kun je alleen doen als je een passie voor de producten hebt, wat vaak terug kan worden gezien tijdens interviews. Hij weet er heel veel van, is er actief mee bezig en heeft een droom met het bedrijf, die zeker realistisch is als het zo doorgaat.
Space X
Het eerste private bedrijf dat het voor elkaar kreeg om een ruimtevoertuig een baan om de aarde te laten maken en op de aarde terug te laten keren. Daarna kon het als eerste een vracht naar het ISS, International Space Station, brengen en ook weer naar de aarde terugkeren. En ze zijn nog lang niet klaar… De missie voor Elon was vergelijkbaar als met Tesla: betaalbare voertuigen, in dit geval raketten, produceren. En mensen vervoeren.
De producten van Space X
Space X houdt zich veel bezig met herbruikbare lanceerraketten. De Falon 1 en de Falcon 9. Met de Falcon 1 begon het, Falcon 9 is de huidige versie. Hier zijn al 20 succesvolle lanceringen mee gedaan. Een keer ging het mis, en ontplof hij. De fout was een steunstang die verkeerd was gemonteerd. Het lijkt onbenullig, maar kan dus voor rampen zorgen. Sindsdien zijn er strengere controles. En het werkt, er zijn al veel vooruitgangen: zo is er in december, 2015 een Falcon succesvol ‘teruggeland’ op aarde.
De Dragon is een soort ruimtevoertuig, die ontstond uit een opdracht van de NASA. Zij wilde een commerciële partij hebben die het ISS kon bevoorraden. De Dragon werd gekozen, na als voorstel ingediend te zijn door Space X. Deze kon de lading vervoeren en aan de eisen van de NASA voldoen. In 2012 werd de eerste lading naar het ISS gebracht.
Vanaf het begin is de Dragon echter ook al ontworpen om mensen te vervoeren. Geschat wordt dat rond 2019-2020 een eerste bemande vlucht mogelijk is. De Dragon V2 zal zeven personen kunnen vervoeren. Het streefbedrag voor zo’n bemande vlucht zal 115 miljoen euro bedragen, dat verdeeld kan worden onder de zeven stoelen. Een laag bedrag.
Elons rol in Space X
Musk is ook hier de CEO en een designer. Weer een volledige baan dus. Toch is dit weer een hele grote passie van Elon. Hij wil het niet alleen betaalbaar maken, ook wil hij andere planeten gaan koloniseren. Zo wil hij over 10 tot 20 jaar mensen naar Mars kunnen sturen. En in een biografie van hem zou hij gezegd hebben in 2040 een kolonie van 80.000 mensen daar te willen hebben. Een mooie uitdaging.
De toekomst
Wat zal Musk ons in de toekomst brengen? Hij is al met een Hyperloop bezig, een buizen transportmiddel voor mensen. je gaat erin liggen, en je wordt door luchtdruk naar je bestemming geblazen.
En er is SolarCity, van zijn neef en nicht, Peter Rive en Lyndon Rive, waar hij voor een miljard dollar in aandelen heeft. Het zal zonnepanelen produceren, de grootste fabrikant ter wereld moet het worden. En het zal zich vooral gaan richten op de verbetering van energieopwekking van zonne-energie.
Prachtige ideeën en als ze net zo’n succes worden als zijn vorige projecten/bedrijven dan staat ons nog veel moois/creatiefs/futuristischs/spannends tegemoet.