Iedereen heeft nog wel iets op zijn of haar lijstje staan dat zij nog graag willen leren, of waar zij goed in willen worden. Maar het leren van veel van deze vaardigheden kosten doorgaans veel tijd om te oefenen, volgens onderzoek is het echter niet de tijd dat je leert dat de doorslag geeft.
De sleutel tot het zo efficiënt leren van wat dan ook, is het constant aanpassen van de leermethode. Door de leermethode steeds iets aan te passen kan de tijd om een vaardigheid te leren maar liefst gehalveerd worden, volgens de wetenschap tenminste.
Reconsolidatie
Dat het leren van nieuwe vaardigheden herhaling vergt, daar kunnen we helaas niet omheen. Maar door deze herhaling steeds weer iets aan te passen blijft de geleerde beweging of kennis beter hangen. Het onderzoek van de Johns Hopkins Universiteit in de Verenigde Staten lijkt aangetoond te hebben dat een proces genaamd reconsolidatie in zijn werk treed bij het aanleren van nieuwe vaardigheden. Reconsolidatie is het proces waarbij bestaande herinneringen teruggehaald worden om vervolgens aangevuld te worden met extra informatie.
Lees ook: 6 hobby’s die ons slimmer maken
Onderzoek
Aan het onderzoek hebben 86 personen meegewerkt die getraind werden om een cursor te besturen op een scherm door in een klein apparaat te knijpen. Drie verschillende groepen trainden in sessies van 45 minuten. Na zes uur herhaalde één van de groepen dezelfde training, terwijl een andere groep een licht aangepaste variant van de besturing trainde. Beide groepen herhaalde deze training de dag erna. De laatste groep voerde de training slechts eenmaal daags uit.
“Wij bevonden dat wanneer je een lichtelijk aangepaste variant oefent van een taak die je wilt leren, je sneller en meer kan leren dan wanneer je dezelfde dingen meerdere keren achter elkaar oefent.”, aldus professor Pablo Celnik aan de Johns Hopkins Universiteit.
Resultaat
Zoals wel te verwachten is bevorderden de aangeleerde besturing bij de groep die slechts eenmaal daags oefende het minst. Zij deden het slechts half zo goed als de groep die dezelfde training alsmaar herhaalde. De groep die de training steeds iets aanpaste deed het echter weer twee keer zo goed dan de groep die dezelfde training uitvoerde.
De sleutel tot succes is dus simpelweg de training steeds iets aanpassen, maar zeker niet bij teveel. Grote veranderingen lijken bevordering alleen maar in de weg te zitten. “Als je te grote verschillen doorvoert treedt reconsolidatie niet op. De aanpassing tussen sessies moet subtiel zijn”, aldus Celnik.