Rayman
Nintendo wist met de Mario games natuurlijk de eerste echte goede platformers op de markt te brengen, maar veel gamers zullen bij oude platformers eerder aan Rayman denken. De klassieker van Ubisoft uit 1995 wist op een unieke wijze prachtige levels te combineren met ijzersterke gameplay, in een tijd waar games vaak erg simpel en eentonig waren. De eerste Rayman platformers hadden een rijke atmosfeer die er voor zorgde dat wereldwijd vele broertjes en zusjes met plezier mee konden kijken terwijl hun grote broer of zus speelde, en de game legde de lat dus ook zeer hoog voor de daarop volgende platformers.
De game was een groot succes, en de kans is dan ook groot dat je de unieke platformer vroeger ook hebt gespeeld. Zo niet, dan heb je vanaf morgen ook de kans om dit stukje game geschiedenis te ervaren, want volgens het officiële Twitter account van de serie komt de game morgen naar iOS (en later naar Android):
Rayman’s going old school on mobile! Look for #RaymanClassic on the App Store tomorrow! pic.twitter.com/I2uogexoaP
— Rayman (@RaymanGame) February 17, 2016
Touchscreen
We wachten angstvallig af hoe we de game moeten gaan besturen, want platformers zijn vaak lastig te vertalen naar touchscreens omdat het genre er vaak om draait dat je heel precieze bewegingen maakt. Met een touchscreen is dat nogal lastig, waardoor je al snel in een ravijn of afgrond valt. De vorige (prachtige) mobiele Rayman games, Jungle Run en Fiesta Run, wisten dat probleem op te lossen met hun endless runner gameplay: je personage rende automatisch, en je hoefde enkel op het juiste moment te springen of andere acties uit te voeren.
Beide games zijn absolute aanraders vanwege de prachtige schilderachtige werelden, maar de kans is klein dat Ubisoft dezelfde benadering zal gebruiken voor haar klassieker. De originele bedenker en ontwikkelaar van Rayman, Michel Ancel, ging na de eerste Rayman games aan de slag met Beyond Good and Evil, de culthit die de harten van vele gamers wist te veroveren. Hij werkt nog steeds bij Ubisoft, maar wel met zijn eigen game studio genaamd Wild Sheep Studio. Hij is bezig met een vervolg op Beyond Good and Evil, en een schitterende nieuwe IP genaamd Wild.