De ontwikkelingen rondom Virtual Reality volgen elkaar in rap tempo op en het lijkt een ware race om als eerste de ultieme VR belevenis neer te zetten. Ook Sony is keihard aan het rennen in deze race en heeft daarom een aantal patenten aangevraagd voor een handschoen-achtige controller die kan registreren wanneer de gebruiker een (echt) object aanraakt, deze handschoen geeft dit vervolgens door aan de VR headset die deze gegevens weer kan verwerken in de gesimuleerde beleving van de gebruikers.
Move motion iemand?
In het patent wordt gesproken over het systeem als “een traceerbaar object dat oplicht gedurende interactiviteit” met “minstens één inertiele sensor om inertiele sensor data te genereren.” Wij zeggen een handige versie van de PS3 Move motion controller, toch? Met deze nieuwe powerglove kan “een gebruiker objecten aanraken, bewegen, interactie met oppervlakken hebben, op objecten drukken, knijpen, objecten weggooien of handbewegingen maken.”
Lees ook: Dit zijn de gratis Playstation Plus games van maart
Nou, even terug naar de realiteit. Dat een bedrijf een patent aanvraagt wil natuurlijk niet zeggen dat het product dat in het patent omschreven staat ook daadwerkelijk op korte termijn of überhaupt gemaakt gaat worden. Gigantisch veel bedrijven hebben een gi-gan-tische lading aan patenten waar ze tot op heden nog nooit wat mee gedaan hebben. Maar toch wil ik Sony het voordeel van de twijfel geven. Waarom? Omdat de huidige ontwikkelingen rondom Virtual Reality zo hard gaan en de interesse van zowel bedrijven als consumenten voor Virtual Reality enorm is. Dit in combinatie met de op handen zijnde release van de Sony PSVR (PlayStation VR), dan moet ik concluderen dat dit helemaal niet zo’n gek idee is om op redelijk korte termijn te verwachten.