Iedereen is wel op een bepaalde manier bekend met Google. Hét bedrijf achter de gelijknamige zoekmachine. Maar veel mensen weten niet wat er verder speelt binnen het bedrijf. Voor degenen die dit wel willen weten is ‘Hoe Google werkt’ een goed boek om hier inzichten over te doen. En zelfs als je hier niet nieuwsgierig naar bent zijn er genoeg andere aspecten die je wel aan zullen kunnen trekken.
Inhoud
Wie kijkt naar de titels die aan de verschillende delen in het boek gegeven worden kan zien dat ‘Hoe Google werkt’ veel meer is dan een boek dat insights geeft in Google. Voorbeelden hiervan zijn:
- Talent – het aannemen van mensen, belangrijker bestaat niet
- Communicatie – zorg dat je een goede router bent
Hiermee valt al gauw te concluderen dat het doel van dit boek niet is om mensen wat leuke feitjes te vertellen over Google en daarmee de kous af te doen. Nee, er wordt erg serieus in gegaan op hoe Google wordt gerund, en wat hier uit valt te concluderen als je kijkt naar, bijvoorbeeld, de innovatie van de producten van Google. Het doel van dit boek is dan ook eerder om CEO’s, managers, maar ook de ‘gewone’ mensen in het bedrijfsleven ideeën op te doen om veel beter en efficiënter te werken. Maar ook om te zorgen dat wanneer je een eigen bedrijf hebt je kunt zorgen dat werknemers zich beter op hun plek voelen en/of dat de kwaliteit van je product verbeterd. En dat gebeurd allemaal aan de hand van voorbeelden die gegeven worden hoe Google als bedrijf, maar ook hoe Larry Page, Jonathan Rosenberg en Eric Schmidt daarmee om zijn gegaan, of nog mee om gaan.
Genoeg over het management aspect van dit boek, want er is veel meer interessants te halen uit ‘Hoe Google werkt’. Zo wordt er namelijk ook veel gesproken over de producten en services die Google te bieden heeft en hoe die werken of tot stand zijn gebracht. Zo wordt er gepraat over Adsense, Adwords, Android, Google[x], Google Wave en ook over waarom Android bijvoorbeeld een open source besturingssysteem is (geworden). Allemaal erg interessant wanneer je meer wilt weten over hoe Google haar producten en services gebruikt en hoe deze tot stand zijn gekomen. Alleen hierom is het al een interessant boek om te lezen.>
Slimme creatieven
Er werken volgens het boek alleen maar slimme creatieven bij Google. Mensen met een hoog intellectueel die erg innovatief en creatief zijn in het bedenken van alles. Maar vooral in het oplossen van problemen. Zo wordt er veel over gepraat hoe je deze mensen kunt helpen in het thuis voelen op de werkvloer en waardoor ze dus sneller met oplossingen komen voor problemen die Google tegen komt. Zo worden er veel voorbeelden genoemd dat werknemers in hun vrije tijd zelfs nog oplossingen bedachten voor problemen die niet eens bij hun afdeling hoorden. Zo wordt er een voorbeeld gegeven over een probleem met Adwords, en dat wordt opgelost door mensen die niet bij de advertentieafdeling waren, maar gewoon toevallig op vrijdagmiddag langsliepen en een memo zagen hangen met voorbeelden van advertenties bij zoekopdrachten met de tekst er bij: ‘Deze advertenties zijn kut’. Dit probleem hadden ze in het weekend opgelost en werd op maandag naar Larry Page gestuurd die de memo had opgehangen. Dit zijn erg leuke en interessante dingen om te lezen over hoe problemen opgelost worden door de medewerkers van Google.
Schrijfstijl
‘Hoe Google werkt’ is een boek dat heel makkelijk te lezen is, geen lange zinnen met extreem moeilijke woorden. Wanneer er wel een technische term gebruikt wordt staat er nog wel eens een voetnoot bij wat het inhoudt, en ook staat er een lijst met woorden en hun definities achterin het boek. Dit is echter ook meteen weer het probleem, want er zitten enorm veel voetnoten in het boek, namelijk maar liefst 213. En dat in een boek met 294 pagina’s!
Er zijn echter wel andere aspecten waardoor het lezen leuk blijft, zo zit er veel humor in en is er geprobeerd om alles goed duidelijk uit te werken wat ze als voorbeeld geven of wat besproken wordt. Hierdoor leest het boek lekker weg zonder dat je niet weet waar het over gaat en is het zo dat je hier en daar nog wel eens zal gniffelen door de opmerkingen die gemaakt worden.
Conclusie
‘Hoe Google werkt’ is een boek voor managers, techneuten en Google fanboys zoals ik, maar wanneer je dit niet bent is het boek nog steeds een aanrader omdat er op een leuke en interessante manier verteld wordt zonder dat je heel veel verstand van zaken moet hebben. Dit maakt dat je een hele hoop leert over meerdere aspecten, zowel over, bijvoorbeeld, management als over Google producten. En dit zorgt er dan ook voor dat men als lezer geboeid blijft om te lezen zonder dat er momenten zijn dat het te moeilijk is om goed te volgen. ‘Hoe Google werkt’ heeft van alle aspecten wel iets in zich en is hierdoor een beetje de Google onder de boeken. ‘Hoe Google werkt’ is dan ook zeker een aanrader om te lezen.