Tinder heeft een nieuw bedrijf overgenomen dat gespecialiseerd is in het uitvogelen van de context van sociale contacten. Hiermee kan de dating app zich weer onderscheiden van de wildgroei aan dating apps die in de essentie eigenlijk allemaal hetzelfde zijn.
CEO Ankur Jain van Humin, zoals het bedrijf heet dat Tinder heeft overgenomen, zal aantreden binnen het bedrijf als hoofd van producten en speciale projecten. De nieuwe aanwinst van heeft een duidelijk beeld van wat de toekomst kan brengen voor Tinder. “Ik denk dat Tinder in de toekomst staat voor het ontmoeten van mensen in de echte wereld, waarvan daten een groot deel uitmaakt.”, aldus Jain.
Augmented reality
Daarmee doelt hij op de connectie tussen de dating app en augmented reality. Het doel van de app is niet om eindeloos te chatten, het is bedoeld om af te spreken en mensen te ontmoeten. Services als Facebook vallen volgens Jain onder de categorie virtual reality, hier ontbreekt namelijk normaliter het doel om af te spreken.
Het doel van Tinder op dit moment is het ‘tot leven brengen’ van de informatie die mensen aanbieden op hun profiel. Hier komt de expertise van Humin in beeld. De informatie zal gebruikt worden om te kijken hoe vrienden elkaar kennen en of interesses bij elkaar overeenkomen met iemand die in de buurt is. Hierdoor kun je informatie binnen krijgen waarop je keuzes kan maken in de echte wereld.
Humin
Wat de Humin app zelf deed is het categoriseren van contacten op basis van de relatie met de betreffende persoon. Daarnaast had het bedrijf nog de app ‘Knock Knock’, die informatie verstuurt naar een andere partij door te tikken op de telefoon. Beide apps zullen niet meer beschikbaar zijn na de overname door Tinder. De software die deze apps gebruiken zullen in de toekomst alleen nog door projecten van de dating app gebruikt worden.
Het is zelfs mogelijk dat het algoritme dat Humin gebruikt invloed zal gaan hebben op het algoritme dat Tinder nu gebruikt voor het matchen van personen.