Het is sinds de presentatie van de eerste virtual reality sets al duidelijk dat de toepassingen van virtual reality zich niet zouden laten beperken tot alleen in huis. Blijkbaar dacht BMW daar precies zo over want het bedrijf maakt nu gebruik van de HTC Vive. De designers in de auto industrie zijn continu bezig met tekenen, onderzoeken en ideeën vergelijken en wanneer je dan gebruik kunt maken van goeie virtual reality devices, maakt dat het leven een stuk makkelijker.
Genoeg zicht
Je zult je nu misschien afvragen wat precies de meerwaarde van VR is wanneer je een auto ontwerpt. De ontwerpers van BMW zullen de headset van HTC gebruiken om een nieuw interieur of feature te visualiseren. Wanneer ze deze dan hebben geïmplementeerd in virtual reality, kunnen ze een stad simuleren waarbij ze zelf in de auto zitten, wat ervoor zorgt dat ze kunnen controleren of de bestuurde genoeg zicht blijft houden achter het stuur.
Lees ook: Het instapmodel van Tesla is er voor 35.000 dollar
Een ander voordeel voor de ontwerpers is het kunnen kijken of elementen van het dashboard goed te bereiken zijn voor de bestuurder, vanuit een zittende positie. Dit zorgt ervoor dat BMW niet bij elke wijziging alle designers bij elkaar moet roepen, maar dat de designers gewoon een headset opzetten om het ontwerp te bekijken waarbij ze hun feedback geven voordat er verder wordt gewerkt aan het ontwerp. Wanneer het ontwerp dan af is gaat de headset af en aan de kant om vervolgens een echte prototype te bouwen. Voor een bedrijf als BMW is dit een gigantische vooruitgang, aangezien medewerkers eerst nog naar een gigantisch duur bedrijf moesten gaan om toegang te krijgen tot een VR omgeving.
Mixed reality
Natuurlijk moet de ervaring in een virtual reality auto wel zo echt mogelijk zijn en daarom heeft BMW gezorgd voor een herbruikbare mock-up auto (zie afbeelding hierboven). Deze nep-auto in combinatie met de HTC Vive zorgt voor een geweldige “mixed reality” ervaring, die nog verder verrijkt kunnen worden met motorgeluiden en andere omgevingsgeluiden.
Waar de HTC Vive voor de gemiddelde sterveling een rib uit zijn lijf kost is het natuurlijk een minimale investering voor een bedrijf als BMW en laten we eerlijk zijn, een investering die in de komende jaren alleen nog maar beter gaat worden naarmate de headsets beter worden.