Heb je altijd al gedroomd van een eigen Pokémon? Antbo komt er in de buurt van, en zorgt er ook nog eens voor dat je een belangrijke skill leert!
Antbo
Er zijn talloze websites, pakketten en gadgets waarmee je zelf een robot kunt bouwen. Helaas moet je er vaak zelf al een programmeertaal voor kennen en zijn de robots vaak erg duur. Daarnaast komt het nog wel eens voor dat de mogelijkheden vrij beperkt zijn, waardoor je de robot in kwestie al snel zat wordt. De ontwikkelaars van de Antbo willen daar verandering in brengen met hun robot insect, “ontworpen voor iedereen die nieuwsgierig van aard is.” De robot is speciaal ontworpen voor beginners die willen leren programmeren, of hobbyisten die gewoon in hun vrije tijd een beetje willen experimenteren.
Lees ook: Ally is een robot die echt naar je luistert, maar luister jij ook naar haar?
DFRobot’s Antbo heeft een aantal interessante functies, ontworpen voor tieners en kinderen. Zo kan de Antbo uit zichzelf al doolhoven doorkruisen, en kunnen de robots met andere robots vechten. Denk aan een soort Pokémon battle, maar dan met je eigen Antbo. Omdat je zelf zijn acties kan programmeren is het erg leuk om te zien hoe jouw Antbo zich overeind houdt tegen een andere Antbo, of juist niet. Je kunt de Antbo programmeren met onder andere Scratch, Arduino IDE en DFRobot’s eigen visuele programmeer app, waarvoor je geen programmeerkennis nodig hebt. Het is een leuke manier om bekend te raken met programmeertalen en de software biedt ruimte om ook met ingewikkelde projecten aan de slag te gaan.
Revolutionair
Ik moet eerlijk bekennen dat ik aanvankelijk ook sceptisch was toen ik over Antbo’s “revolutionaire mogelijkheden” las. Er zijn immers al talloze simpele robots die je zelf kunt programmeren, we hebben er op Geekly immers al vaak over geschreven. Er is echter een essentieel verschil tussen de Antbo en de meeste andere robots die je zelf kunt programmeren: Antbo kan zelf leren. Dankzij dertig digitale neuronen kan de Antbo omgevingen, gezichten en problemen analyseren en er van leren. Dat zorgt ervoor dat Antbo als een echt levend ding zijn eigen gedrag en reacties gaat ontwikkelen. Daarnaast reageert de robot sowieso al als een mens, door bijvoorbeeld te trillen als hij bang is of te lachen als je er mee speelt.
Lees ook: Ben je eenzaam? Deze robot drinkt vrolijk met je mee
Op dit manier hopen de ontwikkelaars van de koddige robot dat kinderen zich meer aangetrokken voelen tot de robot, en dat het een echte stimulans voor de kinderen kan zijn om te leren programmeren. In een wereld waar steeds meer digitaal gebeurt is programmeren een ontzettend belangrijke skill waar eigenlijk elk kind wel wat ervaring mee zou moeten hebben. Wees echter niet bang dat je als volwassene snel op de robot uitgekeken raakt, want de Antbo is een open systeem: je hoeft niet per se de bijgeleverde toegankelijke software te gebruiken.
Op dit moment is er een campagne live op Indiegogo waarmee je de Antbot kunt bemachtingen voor slechts $59. Naar verwachting worden de eerste exemplaren al in november verstuurd, dus wees er snel bij!