De bekende videosite YouTube heeft een manier gevonden waarop ze nog dieper in onze hoofdjes kunnen komen. Ze hebben namelijk een nog slimmere machine learning engine gemaakt voor de YouTube iOS en Android app, waardoor ze nog beter voorstellen kunnen doen van video’s die je misschien wel leuk gaat vinden.
Deep neural network
The opgevoerde versie van het aanbevolen video systeem is gebaseerd op een technologie die gebruik maakt van een deep neural network, oftewel dezelfde techniek die Google ook gebruikt voor haar zoekresultaten. Dit alles zorgt ervoor dat YouTube makkelijker patronen kan herkennen in de bezoekjes die jij brengt aan de videosite, sterker nog bij elk bezoek worden de patronen voor de site duidelijker.
“Het leveren van persoonlijke aanbevelingen die laten zien dat YouTube jou echt snapt is ons doel. Wij zijn nu in staat dit te doen omdat Google in het bezit is van de beste machine learning technieken in de wereld.” – Johanna Wright (vice president van YouTube product management)
Recenter en groter
Hierboven zie je het verschil tussen de huidige en nieuwe app. De grootste verandering is wat YouTube zelf “freshness” oftewel frisheid noemt, wat inhoudt dat de nieuwe aanbevelingen engine ook video’s kan voorstellen die korter dan een uur daarvoor online zijn gezet. Hierdoor kan het systeem ook video’s aanbevelen die nieuw online staan op kanalen die jij als gebruiker volgt. Dit klinkt allemaal erg klein en simpel maar onthoud wel dat YouTube de videosite is waar elke minuut 400 uur aan nieuwe video verschijnt, waarbij YouTube dagelijks honderden miljoenen video’s voorstelt aan haar diverse gebruikers.
Lees ook: Chinees bedrijf showt VR headset ter grootte van zonnebril
Het goed inrichten van het aanbevelingen systeem is ontzettend belangrijk voor YouTube aangezien dit ervoor zorgt dat gebruikers blijven klikken en kijken. Wanneer je dit voor elkaar krijgt bij de 1 miljard maandelijkse gebruikers, is dat een enorme winst.