Eindelijk, een zinvol onderzoek voor de gamers onder ons. Onderzoekers van de Aalto Universiteit hebben onderzocht waarom een touchscreen minder goed speelt en dit waarschijnlijk altijd zo zal blijven.
Zij komen met een nieuwe theorie dat onder andere uitlegt waarom serieuze gamers nooit op een touchscreen zullen spelen. Het grootste probleem met gamen op een touchscreen is volgens de onderzoekers namelijk de timing van het drukken. Als deze timing voorspelbaarder wordt gemaakt, verbeteren de game resultaten.
Knoppen
Het grootste probleem vóór deze theorie was het ontbreken van de fysieke knoppen. Bij een touchscreen krijg je echter ook feedback van het oppervlak van het scherm bij aanraking. Daarnaast zijn veel gamers van mening dat tablets en smartphones langzamer zijn dan volwaardige pc’s of consoles, maar dat is ook niet meer waar volgens Dr. Byungjoo Lee, één van de onderzoekers aan de Aalto Universiteit in Finland.
Experiment
Voor het onderzoek zijn experimenten uitgevoerd waarbij de proefpersonen een touchscreen of fysieke knop moesten aantikken op het moment dat het doelwit tevoorschijn kwam. Er zaten grote verschillen tussen de verschillende in de timing waarmee de knop en touchscreen daadwerkelijk werden aangetikt.
Ook heeft het team het eens populaire spel Flappy Bird erbij gepakt. Aan de hand van dit onderzoek konden de onderzoekers voorspellen hoeveel punten een speler zou halen op basis van de timing van aantikken. Als wij dit eerder hadden geweten had het een hoop frustratie kunnen schelen.
Nadelen touchscreen
Volgens deze nieuwe theorie zijn er drie bronnen waardoor gebruikers snel de fout in gaan bij het gebruik van een touchscreen, namelijk:
- Mensen slagen er niet in hun vinger op een vaste afstand boven het scherm te houden. Doordat de vinger altijd beweegt is het heel lastig de timing exact goed te hebben bij aanraking. Bij fysieke toetsen kunnen de vingers ten alle tijden op de toetsen rusten totdat deze ingedrukt dienen te worden.
- Het is lastig in te schatten of de aanraking op een touchscreen heeft gewerkt. De software in tablets en smartphones registreert normaliter de eerste aanraking met het scherm, maar voor de gebruiker is dit niet te merken en heeft daarom een onvoorspelbare werking voor hen.
- Afhankelijk van het spel dat gespeeld word kan er een kleine vertraging optreden tijdens het verwerken van de aanraking, ook dit voegt toe aan het onvoorspelbare effect.
De theorie geeft verder aan dat de gebruikerservaring verbeterd kan worden door aanrakingen voorspelbaarder te maken. Volgens de onderzoekers kan dit gedaan worden door de aanraking pas te registreren als de vinger volop in contact staat met het scherm.
Lees ook: De 4 beste Android Game Controllers
Helaas
Helaas voor de fanatieke touchscreen gamers onder ons zijn de onderzoekers ook van mening dat het gamen op een touchscreen nooit dezelfde precisie zal geven als fysieke knoppen. Dit heeft vooral te maken met hoe ver de vinger van het scherm verwijdert is en hoeveel deze afstand per aanraking scheelt.
Het onderzoek zal pas volledig gepresenteerd worden tijdens CHI 2016 in San Jose van 7 tot 12 mei.