Uit onderzoek van de Bejing Universiteit en de Cornell Universiteit blijkt dat retweeten of delen van informatie kan leiden tot een cognitieve overbelasting waardoor informatie niet kan worden opgeslagen.
Door het delen van informatie neem je dus eigenlijk niet meer op waarvan je eigenlijk wilt dat andere mensen het zien omdat je het dusdanig interessant of leuk vind. Daar blijft het helaas niet bij, de cognitieve overbelasting kan ook effect hebben op het functioneren in de ‘echte’ wereld. De bevindingen staan beschreven in Computers in Human Behavior.
“Wat mensen zich niet realiseren is dat delen een keerzijde heeft. Het kan andere dingen dat wij doen verstoren.”, aldus professor Qi Wang van de Cornell Universiteit.
Experiment
Uiteraard hebben de onderzoekers de proef op de som genomen voordat zij deze stelling aannamen. Het onderzoek dat zij uitvoerde in China liet zien dat delen van informatie zowel online als offline het leervermogen en het geheugen verstoorde.
Tijdens het experiment werden er twee groepen gevormd welke beide achter een computer werden gezet om te kijken naar berichten op Weibo, de Chinese variant op Twitter. De ene groep kreeg bij ieder bericht dat zij te zien kregen twee opties, volgende bericht en delen. De andere groep kreeg enkel de optie om naar het volgende bericht te gaan.
Na een reeks berichten langs te hebben zien komen werd de proefpersonen gevraagd een test af te leggen over de inhoud van deze berichten. De antwoorden uit de eerste groep (met de optie om te delen) waren twee keer zo vaak fout dan de antwoorden uit de groep die enkel mochten lezen.
Het was opvallend dat er van de antwoorden over de berichten dat zij gedeeld hadden nog minder klopte. Hier kwam de theorie uit voort dat het delen van informatie tot een cognitieve overbelasting leid. Alleen al de keuze om wel of niet informatie te delen vergt al cognitieve inspanning.
Lees ook: 6 hobby’s die ons slimmer maken
Offline
Vervolgens wilden de onderzoekers weten of de overbelasting alleen online werkte tijdens het delen van informatie. Daardoor kregen de groepen een toets voorgelegd over een niet gerelateerd New Scientist artikel. Ook hier scoorde de groep dat bij het eerste experiment alleen mocht lezen veel beter.
Het lijkt daarmee bevestigd dat de overbelasting niet specifiek voor online activiteiten telt en dat het wel degelijk overgedragen kan worden naar de activiteiten in de echte wereld.