Het lijkt een onzinnig project, maar de significantie is indrukwekkend.
DeepMind
Google’s DeepMind heeft de afgelopen maanden grote uitdagingen voor kunstmatige intelligentie getackled: DeepMind versloeg de wereldkampioen van het strategische spel Go en wist op zichzelf door ingewikkelde doolhoven te navigeren. Zijn nieuwste indrukwekkende prestatie ligt iets minder voor de hand: de kunstmatige intelligentie leerde hoe hij een potje voetbal kan spelen met een digitale mier. Het ziet er schattig doch onzinnig uit, maar in feite is dit juist een slim uitgedachte test. DeepMind moet niet alleen leren hoe hij de mier kan besturen, maar ook hoe de bal zich gedraagt en op wat voor manier hij de bal in het goal kan krijgen.
Stel je voor dat je moet leren lopen terwijl je een potje voetbal speelt, zo lastig is dat. Google legt helaas niet in detail uit wat de significantie van dit project is, maar het bedrijf noemt wel dat de test nieuwe inzichten oplevert voor robotische manipulatie. Dat houdt in dat robots zich automatisch kunnen aanpassen aan hun omgeving zonder dat alles van te voren moet worden voorgeprogrammeerd. Zo kan een robotarm in een fabriek bijvoorbeeld automatisch een compleet nieuw product oppakken, zonder dat er eerst alle dimensies moeten worden ingevoerd.