Een president, een actrice evenals een deelnemer van American Idol, het zijn slechts een handvol sterren die er volgens een onderzoek dat werd uitgevoerd door de New York Times voor hebben gekozen om valse volgers op Twitter te kopen. Dergelijke valse volgers kunnen de resultaten van verschillende campagnes of andere situaties beïnvloeden, maar worden vaak genegeerd door het platform zelf.
Geen ban voor mensen die valse volgers kopen
Twitter heeft in een eerdere verklaring reeds aangegeven dat het wel degelijk investeert in het bestrijden van valse en spam accounts. Dat klopt ook, maar anderzijds is het zo dat in de praktijk gebruikers die zich strafbaar maken aan dergelijke praktijken niet worden verbannen van het platform. Verschillende invloedrijke figuren zouden in de voorbije jaren volgers hebben aangekocht via een dienst genaamd ‘Devumi’ met als enige doel het verspreiden van hun informatie. Zelfs wanneer dergelijke praktijken aan het licht komen kiest Twitter er niet meteen voor om tot het opschorten van het account over te gaan. Dit heeft alles te maken met de policy die door het netwerk wordt gehanteerd. Deze stelt namelijk dat er in eerste instantie dient te worden achterhaald wie verantwoordelijk is voor het kopen van de valse volgers. Dat lijkt niet altijd even voor de hand liggend.
Een bekend voorbeeld met betrekking tot dit hele verhaal is de kwestie rond DJ Snake. Een aanzienlijk deel van diens volgers bleek vals te zijn. De DJ zou ze echter niet zelf hebben aangekocht. Het zou diens voormalige manager zijn, namelijk Martha Lane Fox die het account zou hebben voorzien van valse volgers. Ook deze zouden aangekocht zijn door gebruik te maken van de Devumi dienst.
10.000 valse volgers bleken echte personen
De New York Times nam meteen de proef op de som en koos er voor om voor 225 Amerikaanse dollar 25.000 volgers te kopen voor een nieuw opgezet Twitter account. Het team kon vervolgens vaststellen dat de eerste 10.000 volgers werden geuit als echte mensen. Dat heeft voor een groot deel te maken met het feit dat een dienst zoals Devumi er voor kiest om slapende accounts van Twitter gebruikers te gebruiken om vervolgens op basis daarvan valse accounts aan te maken.
Geen concrete controle naar echtheid accounts
Jammer genoeg hanteert Twitter (op moment van schrijven) nog geen pro-actieve controle met betrekking tot het feit of een bepaald account informatie van echte gebruikers heeft gedupliceerd of niet. In principe wordt er alleen maar nagekeken of een account een bepaalde schending aangaat met betrekking tot het beleid van het platform. Is dat niet het geval? Dan is er niets aan de hand en kunnen zelfs valse accounts die zich perfect uiten als een echte gebruiker onder de radar blijven van de beheerders.
48 miljoen Twitter accounts zijn niet echt
Tot slot nog even dit. Een recente studie die werd uitgevoerd door de universiteiten van South California en Indiana heeft aan het licht gebracht dat niet minder dan 48 miljoen Twitter accounts eigenlijk zijn gebaseerd op inactieve gebruikers. Volgens Twitter zelf is dit niet correct. Zij liet aan de New York Times weten dat dit aantal in de praktijk een flink stuk lager ligt. Concrete cijfers heeft het platform evenwel niet bekend gemaakt.