Toen Ford in 2009 hun Falcon XT onder handen namen hebben de techneuten van de autofabrikant zich voorgenomen om erachter te komen hoe een auto ongeluk nou exact verloopt. En dan wel tot in de milliseconden. Zij kwamen erachter dat het ongeluk eigenlijk al voorbij is tegen de tijd dat het slachtoffer er iets van merkt.
Bij de test die zij als basis voor deze tijdlijn hebben genomen gebruiken zij een Ford Falcon XT. De testauto wordt bij de deur aan de bestuurderskant door een ander voertuig geraakt bij een snelheid van 50 km/u.
0 milliseconden – Een object raakt de deur aan de bestuurderskant.
1 ms – De autodeur druksensor detecteert een drukgolf
2 ms – Een versnellingssensor in de C-pillar achter de achterklep detecteert een ongeluk.
2.5 ms – Een sensor in het midden van de auto detecteert trillingen van het ongeluk.
5 ms – De crash aan boord van de auto denkt nog steeds na over hoe zwaar het ongeluk precies was.
6.5 ms – Druksensoren in de deuren registreren een piek in de opgebouwde druk.
7 ms – De cash computer bevestigd een serieus ongeluk en berekend een volgende actie.
8 ms – De computer stuurt een “schiet” signaal naar de airbags in de zijkant. In de tussentijd de verkreukeld de B-pillar naar binnen en begint energie zich te verplaatsen naar onder de bestuurder.
8.5 ms – Airbags in de zijkant worden afgevuurd.
15 ms – Het dak begint een deel van de impact te absorberen. Airbags schieten door de stof en beginnen zich op te blazen.
17 ms – Airbags bedekken de borst van het slachtoffer en drukken de schouder weg van de deur.
20 ms – De deur en B-pillar beginnen te drukken richting de voorstoel. De airbag druk het slachtoffer tegen de borst naar achter, weg van de plek van impact.
27 ms – De botssnelheid is nog maar 23,5 km/u. Airbags laten zich gecontroleerd leeg lopen.
30 ms – De auto heeft al de energie die vrij kwam bij de crash geabsorbeerd. Voor een kort moment voelt het slachtoffer 12 keer meer druk dan de druk van zwaartekracht.
45 ms – Slachtoffer en airbag bewegen samen met de ingedeukte zijkant van de auto.
50 ms – De crash computer haalt de deuren van het slot.
70 ms – Airbags lopen nog steeds geleidelijk aan leeg. Slachtoffer beweegt richting het midden van de auto.
Hier gaven de techneuten aan dat de crash voorbij is.
150-300 ms – Nu merkt het slachtoffer pas dat er een ongeluk plaatsvind.
Dit is gebaseerd op een gemiddelde reactie snelheid van een mens.