Het fenomeen content marketing is een hot topic. De laatste maanden wordt veel geschreven over de wonderen wereld die content marketing heet. Marketing bureau’s beloven een gigantische groei in het aantal bezoeken en conversies. Dit allemaal door content te creëren… Natuurlijk klinkt dit als leek erg aantrekkelijk, maar is content marketing eigenlijk wel het “wondermiddel” waar iedere organisatie aan mee zou moeten doen?
Wat is content marketing?
Content marketing is in het kort te omschrijven als informatiemarketing. Jij, als organisatie, creëert interessante content voor jouw fans, prospects of leads. Blogs, Social Media, afbeeldingen, infographics, whitepapers, noem het allemaal maar op. Het vertellen van een verhaal staat centraal binnen het creëren van content. De fans, prospects en leads moeten jouw organisatie gaan zien als een autoriteit in jouw vakgebied. Door het delen van informatie zorg jij ervoor dat de consument geïnteresseerd raakt en wordt omgezet in een lead of een sale. Dat klinkt aardig eenvoudig en makkelijk te realiseren.
In de praktijk…
De praktijk wijst uit dat er meer content strategieën falen, dan dat deze slagen. De strategie maakt bedrijven vaak een ‘uitgever’. Ze zetten iemand op het maken van content en deze persoon publiceert ontelbaar veel content. Vaak heeft de content geen rode draad – de onderwerpen vliegen namelijk van hot naar her – en is vaak ook niet goed afgestemd in de omni-channel marketing van het bedrijf. Daarnaast is de content marketeer vaak een duizendpoot, die ook wel even meehelpt bij andere activiteiten van het bedrijf. Het ontwikkelen van content heeft toch geen prioriteit. Hierdoor is weinig tijd vrij voor het publiceren van interessante content, dus wordt er vaak snel wat in elkaar gezet. Vaak worden dit ook van die “We-moeten-snel-wat-online-gooien”-frutsels.
Hoe moet het dan wel?
Het ontwikkelen van een content strategie is een bedrijfsproces dat veel aandacht vereist. Het gaat buiten deze blogpost om hier heel diep op in te gaan.
Content marketing is een bedrijfsproces wat een erg goed doordachte strategie vereist. Iedereen en ieder kanaal moet het verhaal van de organisatie kunnen vertellen en uitstralen. Het succesvol maken van content bestaat uit een aantal factoren, namelijk:
- Uniek;
- Persoonlijk;
- Gedurfd;
- Ontroerend;
- Humoristisch.
Deze factoren hoeven niet altijd en overal in aanwezig te zijn, maar dit zijn wel factoren die werken. Een erg goed voorbeeld van een succesvol content marketing verhaal is Firestorm van The Guardian. Zeker de moeite waard om naar deze ontroerende en gedurfde manier van content marketing te kijken.
The Guardian; Firestorm. Het vertelt een verhaal, het is persoonlijk en het ontroerd.
Rome is ook niet in één dag gebouwd…
Al met al, kent content marketing zijn successen. Dit zijn organisaties die een goed uitgedachte strategie hebben die zowel offline, als online hetzelfde verhaal vertellen. Het zijn bedrijven die onderscheidend zijn en dit ook durven te zijn! Wat heeft het voor nut om soortgelijke content te delen als de concurrent op de hoek? De consument ziet geen verschil en raakt niet overtuigd. Een goede content strategie is de kern van je bedrijf. Er moet tijd, energie en moeite ingestoken worden. Het ‘wondermiddel’ dat content marketing heet is enkel weggelegd voor bedrijven – zowel groot, als klein – die anders durven te zijn dan de concurrent. Consumenten onthouden dit en respecteren dit.