Advertenties vertonen op basis van interesse is redelijk bekend en mensen vallen ook niet meer om van verbazing, wanneer zij op een website een advertentie zien voor een product waar ze eerder die week naar hebben gezocht. Anders wordt het wanneer je op de openbare weg geconfronteerd wordt met billboards die een tekst of advertentie laten zien, op maat gemaakt voor jou.
In Melbourne (Australië) is dat wel zo, daar hangt namelijk een billboard bij het vliegveld van Tullamarine die mensen in een Porsche kan herkennen en aan de hand daarvan een andere advertentie toont. Automobilisten die in een andere auto dan een Porsche rijden, krijgen een advertentie te zien van de nieuwe Porsche 911 Turbo. Je zou denken dat het rijden in een Porsche op zichzelf al leuk genoeg is maar nu krijgen Porsche bestuurders dus ook nog eigen advertenties, in dit geval met de tekst “It’s so easy to pick you out in a crowd.” Eigenlijk vrij logisch, want een Porsche bestuurder hoef je natuurlijk geen Porsche te verkopen.
Werking
Het systeem werkt eigenlijk redelijk simpel. 300 Meter voor het billboard staan camera’s opgesteld die een Porsche herkennen en wanneer dat het geval is, veranderd het billboard naar de advertentie speciaal voor de Porsche bestuurder. En wat betreft de tekst “It’s so easy to pick you out in a crowd”, ja dat klopt en dat heeft er in dit geval mede voor gezorgd dat het niet al te moeilijk moet zijn om Porsches te detecteren tussen alle Fords en Toyota’s. Wel vraag ik mij af hoe dit in te toekomst verder wordt toegepast. Krijgen dikke mensen meer McDonald’s reclames te zien? Krijgen gespierde mensen sportschool en supplementen reclames te zien?