Twee jaar terug leek het nog een toekomstdroom die onmogelijk te realiseren was: Autonome auto’s, rijdend over de snelweg terwijl de eigenaar rustig achterover zit. Er waren genoeg reden om te denken dat zelfrijdende auto’s nooit werkelijkheid zouden worden: De techniek was verre van perfect, en met honderden auto’s op een snelweg is het levensgevaarlijk als het niet goed werkt. Ook zouden tientallen wetten veranderd moeten worden, en leek de stap simpelweg te groot. We zijn nu twee jaar verder, en tijdens de grootste techbeurs ter wereld werd het duidelijk: De autonome auto’s komt sneller dan je denkt. Maar hoe dan?
Autobedrijven zijn ondertussen techbedrijven geworden. Bijvoorbeeld McLaren veranderde haar naam al naar McLaren Technology Group, en vrijwel elke grote autofabrikant was aanwezig op CES, de grootste technologie-beurs ter wereld. Waar ze het over hadden? Je raadt het al: Autonome auto’s. En niet eens alleen de autobedrijven waren er vol van: Zelfs chipproducenten zoals Nvidia springen bovenop wat volgens hen de toekomst is: De auto die alles automatisch voor je doet. Zoals ik eerder al in een artikel schreef: We staan aan het begin van een nieuw technologisch tijdperk.
Elk autobedrijf is logischerwijs bezig met autonome auto’s: Google’s variant rijdt al rond in Berlijn, en Audi reed tijdens CES van Los Angeles naar Las Vegas. Duurt het dan echt niet zo lang meer totdat we zelf in autonome auto’s rond gereden worden? Audi is optimistisch, en schat dat we over vijf jaar al legaal rond kunnen rijden in zelfrijdende auto’s. Hebben we dan allemaal echt een luxe privé-trein die ons vervoert naar waar we maar willen? Als het aan bedrijven als Google ligt wel. De technologie is er al, dat is duidelijk. Het lijkt echter een enorm grote stap, ondenkbaar als je nu kijkt naar hoe precies alles geregeld wordt. Ook zijn de autobedrijven logischerwijs doodsbang voor ongelukken, wat gelijk de belangstelling van klanten kan laten instorten. Kortom, het lijkt erop dat we nog een hele weg te gaan hebben. Toch zal dat volgens de persvoorlichter van Ford meevallen, en dat komt vooral door het feit dat we te groots denken over de implementatie van autonome auto’s.
Het is namelijk niet één grote stap, maar een heleboel kleine stapjes. Het zou onhaalbaar zijn om opeens alle normale auto’s van de weg te halen en allemaal te verwisselen voor autonome auto’s. De komende jaren zullen auto’s meer en meer autonome functies gaan krijgen. Denk aan features zoals het automatisch rijden in file’s, zodat je niet voor die paar meters steeds hoeft op te letten. Dingetjes zoals bijvoorbeeld het parkeren van auto’s kunnen redelijk risicoloos geautomatiseerd worden, en het automatisch blijven rijden op de juiste rijstrook is zeker niet onhaalbaar. Al deze kleine stapjes zullen uiteindelijk leiden tot een grote verandering, sneller dan je zult denken. De stapsgewijze verandering zal het veranderen van wetten makkelijker maken, en de grote instanties zijn er al druk mee bezig. Ben je al klaar voor het afscheid nemen van je stuur?