Het sneeuw weer zo nu en dan, niks ernstigs waar heel grote problemen uit voort komen, maar je kan maar beter voorbereid zijn. Bij deze een aantal technologieën om ons te helpen in de strijd tegen sneeuw.
Internet of things
Tegenwoordig is alles verbonden met het internet. Waarom doen we ditzelfde niet met strooiwagens? Dit is precies wat zij in New York dachten toen zij op het idee kwamen om een interactieve sneeuw schuif-kaart te maken die live wordt bijgewerkt. Op deze manier kun je voordat je de deur uit gaat zien of het verantwoord is en eventueel je schema iets aanpassen tot er wel gestrooid en/of geschoven is.
Op de kaart worden verschillende kleuren gebruikt, ieder van deze kleuren hebben een waarde die aangeeft hoe lang geleden een weg is geschoven of gestrooid.
Kunstmatige intelligentie
Kunstmatige intelligentie hoeft niet alleen gebruikt te worden om een perfecte schaakpartner te creëren, het kan ook gebruikt worden voor het optimaliseren van strooi-routes. Dergelijke bezigheden als strooien zijn kostbaar, het is daarom belangrijk dat het efficiënt gebeurd.
Een voorbeeld van gebruik van kunstmatige intelligentie met als doel de strijd tegen sneeuwoverlast is deze Java applicatie uit 2011. De app berekend de minimale rij-afstand, voorkomt omdraaien en strooit drukke wegen eerder dan rustige wegen.
Crowdsourcing
Tijdens een sneeuwstorm kunnen onder andere social media platformen een grote rol spelen bij het in contact blijven met elkaar en het helpen van mensen in noot.
Een goed voorbeeld hiervan is de Facebook groep ‘SnowedOutAtlanta’, tijdens de sneeuw storm in Atlanta in 2014. Mensen konden hier hun laatste locatie kenbaar maken als de batterij van hun smartphone bijna leeg was. De groep had binnen no-time 55,000, per kwartier kwamen er ongeveer 300 mensen bij.
Zelfrijdende auto’s
Ook voor dit doel kunnen zelfrijdende auto’s een toekomst hebben. In combinatie met een vastgelegde route die zo efficiënt mogelijk is kan dit het strooien en schuiven vele malen goedkoper maken. Bovendien kan een zelfrijdende auto de hele nacht met vaste regelmaat een bepaalde route afleggen.
Er zijn zowaar ook wedstrijden voor om dit soort voertuigen (op kleinere schaal) zelf te bouwen voor bijvoorbeeld het vrijmaken van paden rondom het huis.
Groene energie
In verschillende Scandinavische steden zoals Oslo en Helsinki maken ze gebruik van straten die te verwarmen zijn bij hevige sneeuwval. Een dergelijk experiment is ook gedaan in Nederland met een fietspad dat gebruik maakte van de warmte uit de grond op ongeveer 50 meter diep. Dit is echter veel te kostbaar om op grote schaal uit te rollen. Wat wellicht een antwoord kan worden is een combinatie van stoep en zonnepaneel. Deze kan dan stroom opslaan en dit gebruiken om zichzelf te verwarmen op het moment van hevige sneeuwval. Uiteraard kleven er ook problemen aan zoals het maken van glas dat sterk genoeg is om een groep mensen of zelfs auto’s en vrachtwagens te kunnen houden op langere termijn.
Het ziet er naar uit, mochten we weer eens veel sneeuw voor onze kiezen krijgen, dat het alleen maar makkelijker zal worden om er mee om te gaan.