Apple mag dan succesvol zijn op veel fronten, maar Google heeft nog altijd een monopolie op het gebied van zoekmachines, met slechts enkele noemenswaardige concurrenten. Daar lijkt binnenkort verandering in te komen: Cult of Mac spotte een vacature van Apple waarin gevraagd werd naar een project manager die aan een zoekplatform gaat werken, voor miljoenen mensen. Ook gaat de project manager een rol spelen in het “revolutioneren van hoe mensen hun computer en telefoon gebruiken”.
Het is een opmerkelijke ontwikkeling, al de kans klein dat Apple direct Google wilt aanvallen met een eigen zoekmachine; Apple weet maar al te goed dat niemand opeens gaat overstappen op een andere zoekmachine. Waarschijnlijk wordt de service een soort van Google Now, met slimme zoekopties binnen je mobiel en computer. Op een mobiel of tablet gaan mensen niet zo snel hun zoekinstellingen veranderen, dus daar kan Apple wel een hoop gebruikers winnen.
Het zou een logische zet zijn, als je kijkt naar de stille strijd die al een tijdje bezig is tussen Google en Apple. Apple wil duidelijk minder afhankelijk worden van Google, wat te merken is aan een aantal beslissingen: Eerst waren Google Maps en YouTube standaard apps op iPhones en iPads, maar in een update veranderde Apple dat. Ook gebruikt Siri Bing en Wikipedia voor informatie, in plaats van Google te gebruiken. Google’s grip op iOS gebruikers wordt op die manier sterk verminderd, en een eigen mobiele zoekmachine zou dan ook een logische stap zijn van Apple. Zolang ze namelijk op Bing steunen zijn ze nog steeds niet onafhankelijk. Het instellen van een eigen zoekmachine op Safari zal dan ook een groot verschil maken.
Dat lijkt een grote claim, maar dat is het niet. Laten we het voorbeeld nemen van FireFox. Tot een paar maanden terug was Google altijd de standaard zoekmachine in Mozilla’s browser. In de afgelopen maanden is Google’s aandeel in de zoekmarkt scherp gedaald, puur en alleen omdat Google niet meer de standaard zoekmachine is in FireFox. Eerst gebruikte 82 procent van alle FireFox gebruikers Google, wat nu gezakt is naar 64 procent. Het is dus duidelijk dat Apple’s zoekmachine een grote klap voor Google zou zijn. Toch moeten we niet te ver vooruitdenken, want Apple’s zoekmachine kan net zo goed een techniek zijn waarmee gebruikers apps vinden in de app store, of een nieuwe zoekfunctie in iTunes. Het wordt dus even afwachten wat Apple van plan is. Zou jij Apple’s zoekmachine een kans geven, of zou je gelijk terug naar Google gaan?