Bestuursvoorzitter Dick Costolo van Twitter neemt persoonlijk de verantwoordelijkheid voor een chronisch probleem van Twitter, namelijk het misbruiken van de dienst om mensen lastig te vallen en te beledigen. In een interne memo van Costolo dat bij techsite The Verge terecht is gekomen, schrijft hij aan de werknemers van Twitter: “Wij gaan slecht om met trollen en misbruik op ons platform en dat doen we al jaren slecht. Het is geen geheim en de rest van de wereld praat er dagelijks over. We verliezen kerngebruiker na kerngebruiker, omdat we simpele zaken als trollen niet aanpakken.”
Dick Costolo deed deze uitspraken als reactie op een vraag die gesteld werd op het interne forum van Twitter. De vraag ging over een recente gebeurtenis rondom Lindy West, die het doelwit was van Twitter-misbruik. Kwade geesten maakten een Twitter account aan op naam van haar recentelijk overleden vader, om vervolgens beledigingen richting haar te twitteren. Lindy West schreef hier vervolgens een artikel over voor “This American Life” en “The Guardian“. Dit heeft ervoor gezorgd dat een medewerker zich op het interne forum van Twitter afvroeg of er niks gedaan kan worden tegen dit soort praktijken (excuses voor eventuele foutjes in de vertalingen):
Op Maandag, 2 Feb, 2015 om 16:37, schreef Adrian Cole:
Een stuk over cyberpesten dat je echt moet lezen. In het artikel wordt gezegd dat Twitter meer kan doen dan wat we tot nu toe doen: “Ik begrijp volkomen dat Twitter het recht heeft om haar platform te laten gebruiken voor seksisme en racisme. Maar Twitter heeft als bedrijf -net als een komiek die piekert over een verkrachtingsgrapje of een trol die op zoek is naar een nieuw doelwit- de keuze om het niet te doen/toelaten. Als een collectief van mensen, kan Twitter ervoor kiezen om beter te worden.“
Costolo reageert openhartig en bevestigd in zijn reactie de traagheid van Twitter om zich te wapenen tegen trollen.
Op maandag, 2 Feb, 2015 om 20:35, schreef Dick Costolo:
Wij gaan slecht om met misbruik en trollen op ons platform en dat doen we al jaren. Het is geen geheim en de rest van de wereld praat er dagelijks over. We verliezen kerngebruiker na kerngebruiker, omdat we simpele zaken als trollen niet aanpakken. Eerlijk gezegd schaam ik mij diep voor hoe slecht wij omgaan met dit probleem, zolang als ik al CEO ben. Het is absurd. Er is geen excuus voor. Ik neem volledige verantwoordelijkheid voor het feit dat ik dit probleem niet agressiever aanpak. Het is niemand zijn schuld behalve dat van mij, het is gênant. We gaan deze mensen aanpakken en schoppen ze links en rechts van het platform af. We gaan ervoor zorgen dat wanneer zij zo’n belachelijk aanval beginnen, niemand hun kan horen. Iedereen binnen het management weet dat dit een hoge prioriteit heeft!
Later heeft Costolo nog een reactie geplaatst, om nogmaals te bevestigen dat hij de volledige verantwoordelijkheid neemt voor de trage reactie van Twitter op het trol en misbruik probleem.
Op Dinsdag, 3 Feb, 2015 om 12:45, schreef Dick Costolo:
Laat me nogmaals heel duidelijk zijn omtrent mijn vorige reactie. Ik neem PERSOONLIJK de verantwoordelijkheid voor ons falen als bedrijf in deze kwestie. Ik dacht dat ik dit al had gedaan in mijn reactie, maar voor alle duidelijkheid zal ik het herhalen. Ik heb specifiek gezegd dat het niemand anders zijn schuld is dan de mijne. We moeten in staat zijn om elkaar de waarheid te vertellen en de waarheid is dat iedereen in de wereld op de hoogte is van het feit dat wij dit probleem slecht aanpakken. We hebben het zelfs niet aangepakt op het niveau dat we eigenlijk bereikt hadden moeten hebben en dat is mijn fout en van niemand anders. Dus, we gaan het oplossen en ik maak er mijn persoonlijke missie van om ervoor te zorgen dat de mensen die dag en nacht aan dit probleem werken, alle spullen hebben die zij nodig hebben om dit probleem op te lossen. Ook zal ik zorgen voor duidelijke afspraken rondom verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid in dit project, om ervoor te zorgen dat we geen dubbelzinnige beslissingen nemen of keuzes maken.
Los het op
Het zijn mooie woorden en erg duidelijk maar nu komt het belangrijkste. Los het op! Twitter zal keihard moeten werken aan dit probleem om ervoor te zorgen dat het weer een fijn platform wordt voor de normale mensen. Nog steeds worden er dagelijks gebruikers met de dood bedreigt of zijn slachtoffer van cyberpesten. Feminist Anita Sarkeesian heeft alle intimidatie en bedreigingen die zij heeft ontvangen vastgelegd en heel eerlijk, het is bizar. Je bent wel even aan het scrollen voor je het einde van de betreffende lijst hebt bereikt. Je hoeft niet eens je best te doen om grote voorbeelden te vinden van intimidatie op Twitter, zelfs de kleintjes komen zo bovendrijven.
Twitter zelf heeft aangegeven niet te willen reageren op de memo’s van Costolo