Kan Virtual Reality een groeps-activiteit worden?
Door Virtual Reality kan je in achtbanen zitten terwijl je eigenlijk op je bank ligt, met ridders vechten in de ruimte, of zelfs vliegen als een vogel. Er zijn vele technieken waarmee bedrijven virtual reality naar de huiskamers van klanten brengen, maar bijna allemaal maken ze gebruik van een soort gigantische bril. Dat heeft vrijwel altijd als gevolg dat je alleen in je eentje een andere wereld in kan stappen, terwijl alle mensen om je heen alleen jou en je gigantische bril zien. Het is een probleem dat veel bedrijven tackelen door gewoon een scherm neer te zetten, waarop te zien is wat de persoon met de bril ervaart. Het resultaat is echter allesbehalve representatief: het opslokkende effect van virtual reality gaat totaal verloren als je het ‘2d’ op een scherm toont. Is er een oplossing? Kan virtual reality met een hele groep ervaren worden? Als het aan de makers van Immersis ligt wel.
De Immersis-projector is ontworpen om het probleem dat ik hierboven beschreef op te lossen. Het uiterlijk van de Immersis is erg schattig, en is geïnspireerd door twee bekende “robots”: het iconische lampje van Pixar, en de tripods uit War of the Worlds. Het bijzondere aan de Immersis is dat de vissenoog-lens 180-graden kunnen projecteren, in je kamer. In plaats van een bril met kleine glazen, geschikt voor slechts één persoon, kan de Immersis een complete groep laten genieten van een andere wereld. Dat klinkt geweldig, en dat is het ook, maar er zijn een paar dingen die je wel moet beseffen: oplossingen als Immersis kunnen (nog niet) de VR-brillen verslaan qua 3D-effect. Met een bril beweeg je je hoofd, en beweegt de wereld mee. Met een groep mensen is dat niet mogelijk. De Immersis is dan ook meer bedoeld om bijvoorbeeld multiplayer-spellen mogelijk te maken in virtual realiy, en films te kijken.
Het opzetten van de Immersis is vrij lastig: eerst moet je hele kamer gescand worden, zodat het 3D-model van de kamer gebruikt kan worden om te berekenen hoe het beeld moet worden geprojecteerd. Helaas moet de gebruiker dit zelf doen, wat onmogelijk is voor de meeste klanten. Gelukkig staat de Immersis op Kickstarter, en is één van de doelen dat de Immersis zelf automatisch ruimtes kan scannen. Als dit doel met het opgehaalde geld bereikt wordt, hoeft de gebruiker dus niet meer zelf verstand te hebben van 3D-modellen. De makers (Catopsys) van Immersis hebben ook een API gecreëerd, die ontwikkelaars kunnen gebruiken om de techniek in games te verwerken. De geschiedenis leert dat ontwikkelaars niet tientallen technieken gaan ondersteunen, dus het is een hele opluchting dat games zoals Call of Duty en Skyrim ook zonder de API werken.
Op de Kickstarter-pagina van Immersis kan je nog veel meer informatie vinden over dit fascinerende project. Toch willen de makers wel dat je je bewust bent van hoever ze zijn met het product: “Jullie zijn niet zomaar klanten, jullie zijn ontdekkers van de nieuwste immersieve technologieën, en jullie helpen ons de toekomst vorm te geven.” Oftewel: het duurt nog even voordat je de Immersis echt zal ontvangen. Het betekent echter al heel wat dat de ontwikkelaars de Immersis hebben kunnen demonstreren tijdens CES 2015, en volgens de pagina is de Immersis 100% operatief. Is dit de toekomst van Virtual Reality? Ik hoop het, maar tot dan zet ik nog steeds liever een bril op: het zal nog lang duren voordat de Immersis dat effect kan bereiken.