Dit jaar werd voor het eerst de Code/Media bijeenkomst gehouden in Dana Point, Californië. Op de bijeenkomst zijn een hoop sprekers voorbij gekomen van grote techbedrijven, maar ook van mediaproducenten enzovoort. Één van de sprekers was Chris Cox, de Chief product officer bij Facebook.
Hij heeft het tijdens zijn lezing onder andere gehad over hoe Facebook content makers zo ver wil krijgen unieke content alleen voor Facebook te maken, hoe het mogelijk moet zijn met zulke content een groter publiek te trekken en over het maken van virtual reality apps.
Chris Cox is helaas niet erg diep op detail in gegaan in deze kwestie maar heeft wel laten vallen dat er aan word gewerkt.
Virtual reality
Het gaat in eerste instantie om het maken van VR-versies van de apps die Facebook nu ook al heeft. Het idee achter zo’n app is dat de gebruiker naast status updates en foto’s van katten, ook hun omgeving kunnen gaan delen op virtual reality niveau. Dit is natuurlijk een goede manier om het meeste uit hun aankoop van de Oculus Rift te halen.
Gaming
Met een functie als dit zal de headset niet meer alleen bestemd zijn om te gamen, maar ook gebruikt gaan worden voor andere doeleinden. Het bedrijf kan de headset daarmee onmisbaar maken in het leven van een veel bredere doelgroep dan alleen gamers. Dit is niet het eerste ‘uitstapje’ buiten de gaming wereld dat het bedrijf achter de Oculus Rift maakt.
Dergelijke virtual reality apps zijn nog wel eventjes weg, geeft Chris Cox aan. Dit komt onder andere doordat headsets nog niet echt zijn ingebakken in de samenleving.
Privacy
Het delen van omgevingen via virtual reality zal naar onze verwachting wel weer voor de nodige opschudding zorgen rondom privacy overeenkomsten die Facebook opstelt. Zoals in het artikel van begin deze maand te lezen was wil Facebook een stuk meer met de informatie die zij vergaren (lees hier het artikel), dit zal met de komende virtual reality apps niet anders zijn.