Binnenkort ga je reclames tegenkomen in Google’s mobiele Play Store.
Als je op Google een bepaalde zoekopdracht invoert, krijg je altijd bovenaan de resultaten-pagina een aantal gesponsorde resultaten te zien. Gerichte reclames laten zien in zoek-resultaten is Google’s verdienmodel, en het valt dan ook op dat ze niet hetzelfde doen met de mobiele Play Store. Als je op je Android telefoon of tablet een app opzoekt krijg je gewoon de resultaten te zien, zonder enige vorm van reclame of gesponsorde content. Binnenkort gaat daar verandering in komen: de tech gigant brengt reclames naar de Play Store.
Maak je vooral geen zorgen: net zoals bij het zoeken via Google.nl krijg je gewoon relevante gesponsorde resultaten, en niet willekeurige banners waar je helemaal niet op zit te kijken. In de meeste gevallen zullen de gesponsorde resultaten dan ook juist erg handig zijn. Stel je voor je zoekt naar een vliegtuigen-app, waarmee je je vlucht kan volgen. KLM kan dan via Google als (gesponsorde) app bovenaan je resultaten staan. De komende weken gaat Google de functie testen met een select groepje Android-gebruikers. Veel ontwikkelaars zullen blij zijn met deze ontwikkeling. Het is namelijk erg moeilijk om tussen de miljoenen apps in de Play Store op te vallen, een probleem wat nu dus opgelost kan worden door je app betaald te promoten. Hopelijk is dit het begin van een aantal drastische aanpassingen aan hoe de Play Store werkt, zodat de rommelige zoek-resultaten eindelijk verbeterd kunnen worden. We gaan het meemaken.