Virtual Reality is de toekomst van entertainment, dat is toch wel een veilige conclusie die je onderhand kan trekken. Dat betekent dat waarschijnlijke elke entertainment gigant op dit moment ook met Virtual Reality bezig is. Zo ook Walt Disney, zo bleek vandaag tijdens een sessie op de Game Developers Conferentie. Bei Yang, Walt Disney’s Imagineering Creative Technologies Lead, hield een presentatie over wat Disney van plan is te gaan doen met Virtual Reality.
Volgens Yang is Disney al sinds de jaren 80 bezig met Virtual Reality in een geheim lab, en zijn er zelfs werkende prototypes geweest. Helaas verdween de interesse in Virtual Reality geheel na het falen van Nintendo’s Virtual Boy, en was ook Disney er dus minder actief mee bezig. De Virtual Boy bezorgde mensen veel misselijkheid en hoofdpijn, waardoor de console van Nintendo flopte. Disney begon zich meer te focussen op wat Yang “caves” noemt: schermen rondom je hoofd, in plaats van één bril die je draagt. Het werkte, maar toch was het Imagineering team nog niet helemaal tevreden. Het team ontwikkelde hun concept verder met motion tracking en gigantische 4K-projecties. Als je wel eens naar Disneyland Parijs bent geweest is er een kans dat je het hebt ervaren: de Ratatouille Experience laat je ervaren hoe het is een muisje te zijn, met behulp van de techniek die ik net besprak.
Een groot voordeel van de Cave-benadering is dat je minder snel last krijgt van motion sickness. Wat de gebruiker ziet zijn dan ook eerder 2D-afbeeldingen met diepte, dan echte stereoscopische 3D effecten. Recent gebruikte Amazon dezelfde techniek op een veel kleinere schaal, voor de Amazon Fire Phone. Het leek alsof je homescreen met alle apps erop een beetje diepte had, wat er leuk uit zag, maar de telefoon niet kon redden: de Amazon Fire Phone flopte gigantisch. De Cave-benadering is perfect voor de amusements-parken van Disney, omdat het meerdere gebrikers tegelijkertijd laat genieten van Virtual Reality. Het team kreeg dan ook steeds meer vertrouwen in hun uitvinding, en introduceerde de “Toy Story Midway Mania” in 2008, een attractie die bezoekers door een omgeving laat rijden terwijl je op karakters uit de films schiet.
Disney gebruikt Virtual Reality ook om nieuwe attracties te testen: ze hebben de Digital Immersive Showroom, een grote open hal waarin ze met Virtual Reality een Disneyland park kunnen simuleren. Hiermee kan het Imagineering team hun bazen laten zien hoe nieuwe attracties eruit gaan zien voor de bezoekers. Dit soort technieken zullen de komende jaren nog niet naar de gewone consument komen, maar toch is het fascinerend te zien wat mogelijk is. Stel je voor: de kinderen van de toekomst zullen gewoon door hun favoriete Disney-films kunnen lopen, zonder misselijk te worden of teleurgesteld te worden door een neppe omgeving. Kan ik stoppen met ouder worden?