De ramp van vlucht MH370 is nu een jaar geleden. Tot op de dag van vandaag is er nog geen spoor van het toestel. Ook hebben we geen passagiers of voorwerpen gevonden. Wat zijn op dit moment de drie mogelijke oorzaken van de vlucht? En wat gaat er volgen?
8 maart 2014, vlucht MH370 vloog vanuit Kuala Lumpur naar de Chinese hoofdstad Beijing. Aan boord waren 227 passagiers en 12 bemanningsleden. Na ongeveer 40 minuten, net voordat de vlucht het Vietnamese luchtruim zou binnenkomen werd het contact met het toestel verbroken. Het toestel was op een hoogte 35.000 voet, ongeveer 10,5 km, toen het van de radar verdween. Een maandenlange zoektocht heeft jammer genoeg niets opgeleverd.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Er zijn veel mogelijke oorzaken, maar wie gelijk heeft blijft een raadsel. Een lijstje met de mogelijke oorzaken waarvan onderzoekers denken dat ze kloppen.
Een explosie of brand aan boord
Een explosie is een oorzaak waar de meeste onderzoekers gelijk aan denken. Na een explosie zou het toestel in stukken zijn gebroken en gevallen in de Indische Oceaan. De laatste bekende locatie van het toestel was boven de Indische Oceaan, maar het vreemdste is dat het ver van de koers van de vlucht af lag.
Brand zou ook een oorzaak kunnen zijn, maar een oorzaak waarbij veel tegelijk moet misgaan. Om een brand aan boord te overmeesteren zijn er verschillende methodes. Om dan ook nog van de radar te verdwijnen moet de radar handmatig worden uitgezet. Of dit nou per ongeluk gedaan is weten we niet.
Lees ook: Ebola een jaar later: is het einde in zicht?
Kapers namen controle over het toestel
Een kaping was de oorzaak waar bijna de gehele wereld aan dacht. Terroristen zouden de piloten hebben overmeesterd en de controle over het toestel hebben overgenomen. Hierna zou het toestel met opzet zijn gecrasht. Maar dat een Boeing 777 kan crashen zonder enige vorm van materieel zichtbaar achter te laten is vrijwel onmogelijk. Het toestel zou naar een geheime locatie zijn gebracht waar de passagiers opgesloten zijn. Waarom de terroristen dan nog geen contact hebben gezocht met de buitenwereld is onbekend. Wat sommige onderzoekers nog denken is dat de passagiers zijn vermoord maar dat het toestel intact is. De terroristen zouden het toestel kunnen gebruiken voor een aanslag als die van 9/11 op het World Trade Centre in New York.
De piloot heeft met opzet het toestel gecrasht
Als laatste zou het nog kunnen dat de piloot het toestel met opzet heeft gecrasht. De piloot heeft veel ervaring met het vliegtuig en weet als de beste hoe het contact met de radar verbroken moet worden. Het is een lang proces met veel stappen en vragen die moeten doorgaan worden. Alleen erg ervaren piloten zijn in staat tot het uitschakelen van de radar. Aan de hand van deze theorie geven we de schuld geheel aan de piloot, maar had de piloot wel redenen om een Boeing 777 met 239 mensen aan boord met opzet te crashen? Een kijk in het privéleven van de piloot geeft geen ondersteuning voor deze theorie. De piloot was niet depressief noch had hij financiële of familieproblemen waardoor hij tot zelfmoordneigingen zou komen
Onderzoek
Een onderzoek naar vlucht MH370 is nog steeds aan de gang. Er wordt om de zoveel tijd gevaren over de oceanen om iets van het toestel te vinden. Het onderzoeksgebied is gebaseerd op het bereik van het toestel met de hoeveelheid brandstof dat nog ter beschikking was, zo’n 5300 km.
Op 6 Augustus werd een speciaal schip ingezet die het toestel door middel van speciale straling zou kunnen opsporen. Dit schip zou maximaal 12 maanden mogen gebruikt worden waarvan er al 7 voorbij zijn. Het is nog onduidelijk of het toestel gevonden kan worden in de resterende 5 maanden.
Op dit moment kunnen we alleen nog maar wachten en bidden: #PRAYFORMH370
Servetje
Gisteren is op de westkust van Australië een servetje aangespoeld. Dit servetje is van de vliegtuigmaatschappij Malaysia Airlines. Het zou kunnen dat dit servetje van vlucht MH370 afkomstig is. Het was nog geheel uit de verpakking, vandaar dat het nog heeft overleeft in het water. Het servetje is voor onderzoek naar de Australische hoofdstad Canberra gestuurd. Mocht dit servetje van MH370 zijn,dan is dit het eerste gevonden voorwerp van de vlucht. Er zou misschien nog hoop zijn om het toestel te vinden.
Chinese autoriteiten hebben niet echt veel vertrouwen in het onderzoek. Volgens hun is het niet te achterhalen of dit servetje wel of niet aanbood MH370 was, er staan namelijk geen unieke code’s of namen op servetten en bovendien zijn deze niet erg zeldzaam.