De Bugatti Veyron is erg bekend onder de autofanaten, met een prijskaartje dat begint vanaf €1 miljoen gezien als The Godfather onder de auto’s. Maar wat kan een Bugatti Veyron allemaal, waarom wordt de auto zo aanbeden?
1. Motor
De motor is vaak één van de aspecten van een auto die de prijs omhoog halen. Bij de Bugatti Veyron is de prijs erg hard gestegen door de motor. De Veyron heeft een, hou je vast, 8.0 Liter W-16 motor die een vermogen van 1001pk(standaard) kan leveren met als topsnelheid een slordige 407km per uur. De naam W-16 komt af van de vorm van de motor, het zijn namelijk twee 4.0L V8 motoren die dezelfde as gebruiken. De w-16 produceert eigenlijk 3000pk, tweederde van dat vermogen is hitte. Toen de motor voor de eerste keer werd getest, had het bijna de hele testfaciliteit platgebrand. Om de hitte te verminderen heeft Bugatti in plaats van 1 radiator, zoals in ‘normale’ auto’s aanwezig is, 10 radiatoren in de Veyron te plaatsen.
2. Banden
Om met een topsnelheid van 407 km per uur een stabiele verbinding met het wegdek te houden zijn banden vereist die speciale aandacht vergen. Met een gewicht van ruim 2 ton hebben de banden het zwaar te verduren op zulke hoge snelheden. Om de Veyron de nodige stabiliteit te geven is Michelin aan de slag gegaan. Zij hebben banden speciaal ontwikkeld voor de Bugatti Veyron. Deze banden zijn extra zorgvuldig gemaakt en zijn ongeveer twee keer zo breed als de band van een standaard personenauto. Na de productie zijn ze met een laser nagekeken op fouten en onevenheden en daarna getest in een zogeheten ‘Tire Torture Machine’. Deze machine heeft alle soorten situaties waarin de band zich kan bevinden nagebootst en er zelfs overheen gegaan. Zo is het zeker dat deze banden het niet zullen begeven als de auto met een snelheid van ver boven de 300 km per uur door een bocht heen gaat. Deze banden komen natuurlijk met een prijsje: 4 banden voor €16.000,- met een levensduur van ongeveer 10.000 km. Valt mee toch?
3. Verbruik
Dat de Veyron niet één van de meest zuinige auto’s op de markt is, is wel logisch. Maar wat verbruikt een Veyron eigenlijk?
Verbruik Bugatti Veyron | |
---|---|
Soort Rijstijl | Verbruik |
Normaal in de stad | 29.0L/100km |
Op de snelweg | 17.0L/100km |
Topsnelheid | 78.0L/100km |
Het verbruik op topsnelheid valt erg op. De inhoud van de tank van een Veyron is 100L, dus op topsnelheid zou de tank in een tijd van 12 minuten compleet droog moeten zijn. Naast benzine zal de auto op topsnelheid 45.000L lucht binnenzuigen per minuut. Een normaal persoon zou met deze hoeveelheid lucht 4 hele dagen kunnen halen.Te gek voor woorden!
4. Wing
De wing is een van de onderdelen waaraan de meeste aandacht aan geschonken is. De wing is cruciaal om stabiliteit en remkracht te leveren. Tijdens het rijden op een normale snelheid zal de wing gewoon ingetrokken zitten, maar haal je 219km per uur, dan schiet de wing omhoog met een hoek van 15 graden om de neerwaartse kracht te leveren voor stabiliteit. Voor snelheden boven de 370km per uur zal de wing terugzakken met een hoek van maar 2 graden voor de maximum stabiliteit zonder teveel neerwaartse kracht te leveren waardoor de suspensie zou kunnen inklappen. Als je dan wilt remmen op hoge snelheden zal de wing in 0,4 seconden omhoog schieten met een hoek van 55graden om de nodige remkracht te leveren. Om deze wing de bedienen is dus iets nodig dat zo snel is dat het bijna niet voor te stellen is. Die snelheid gemeten in picoseconden, een biljoenste seconde. MTS Sensors maakte de wing mogelijk voor de Veyron. Zij gebruikten een superkleine sensor die de tijd meet waarin een lichtpuls door een draad gaat, een magneet treft en terugkaatst als een ultrasonische geluidsgolf. Zo kan de wing erg snel een berekening maken en de benodigde hoek en hoogte instellen.
5. Speciale sleutel
De Bugatti Veyron is een beest op het circuit, maar is ook een auto waarmee je normaal in de stad kunt rondrijden zonder alleen maar geflitst te worden. De Veyron schakelt standaard een V8-motor uit om rustig rond te kunnen rijden. Om de ‘High-Speed Mode’ te activeren is een kleine sleutel vereist. Deze sleutel wordt aan de linkerkant van de bestuurdersstoel ingevoerd. Na het invoeren van deze sleutel zal de tweede V8 motor worden gestart, de hele auto worden verlaagd en de wing alvast op de juiste hoek worden gesteld. De auto kan dan in een tijd van 2.0 seconden naar de 100km per uur razen!