Afgelopen week sprak ik met de broers achter Widget RPG, een game die je kan spelen via een widget of je smartwatch. Toen ik de game in de Play Store tegen kwam was ik gelijk gefascineerd door het concept: je speelt een RPG met slechts één knop, je widget. Klinkt als een veel te simpel spel, maar Widget RPG weet alsnog de diepgang te bieden die je verwacht van een spel dat je speelt op een DS of PSP. Ik sprak de drie broers achter de game over smartwatches, gamen in het algemeen, en de toekomst van mobiele games.
Wie zijn de mensen achter Widget RPG, en waar komen jullie vandaan?
We zijn drie broers, Marek, Martin en Michal Rutrich, en we komen uit Slowakije. We besloten onszelf Ru3ch Iniative te noemen toen we aan ons eerste Android project begonnen , omdat we met zijn drieën zijn en het op onze achternaam lijkt.
Hoeveel ervaring hadden jullie met het creeren en programmeren van games voordat jullie begonnen aan Widget RPG?
We werkten als web/Windows applicatie ontwikkelaars voor internationale IT bedrijven, zelfs voor wat bedrijven uit Nederland! We werden geïnspireerd door de verhalen over startups, crodwfunding en indie developers, en besloten zelf een gokje te wagen in onze vrije tijd. Zo ontstond onze eerste Android applicatie, genaamd Pocket Clock. De app geeft de tijd aan middels trillingen en geluid, zodat je niet je telefoon uit je zak hoeft te halen om te checken hoe laat het is.
Ons volgende project was een spelletje waarin je reactievermogen en observatie-skills getest werden, genaamd Stufle. Spelers moeten zo snel mogelijk de juiste kaarten bij elkaar zoeken, wat steeds moeilijker wordt. Widget RPG is ons derde en nieuwste project. We hadden niet zoveel ervaring met het ontwikkelen van games, maar we hadden wel veel games gespeeld. Dat was één van onze grotste voordelen, we wisten precies hoe het was om aan de andere kant van de gaming industrie te staan, als spelers.
Jullie game is uniek omdat het ook op je Android Wear smartwatch of via een widget gespeeld kan worden. Wat kwam eerst, Widget RPG, of het idee dat jullie een game voor smartwatches/widgets wilden bouwen?
We hadden het idee dat we een game wilden maken die je via een widget kon spelen, als main interface. We hadden nog niet echt een beeld van wat voor soort game het moest gaan worden, dus we begonnen gewoon met een lijst met ideeën. Een paar maanden later hadden we opeens het idee dat uiteindelijk leidde tot Widget RPG: een RPG game die je kan spelen door gewoon op een widget te tappen.
Er zijn meerdere spellen waar je je digitale poppetje bestuurt middels slechts twee knoppen, en ontwikkelaars kunnen daar toch redelijk complexe games mee maken.Wij besloten nog een stapje verder te gaan, en een game te maken die je met slechts één kop bestuurd. En niet alleen om mee te vechten, maar ook om mee te lopen. RPG elementen vind je tegenwoordig in veel mobiele games terug, en het pastte perfect bij ons idee. Zo is Widget RPG geboren.
Smartwatches worden sowieso meer mainstream, nu ook grote bedrijven als Apple hun eigen smartwatches presenteren. Wat voor impact denken jullie dat smartwatches en wearables in het algemeen gaan hebben op mobiele games, en op wat voor manier?
Smartwatches zijn perfect als een verlengde van het scherm van je mobiel, waarop je alle belangrijke informatie in een oogopslag kan zien, en je een paar simpele acties kan uitvoeren.Er zijn een paar games die ontworpen zijn om gespeeld te worden op smartwatches, maar het grote probleem van de huidige generatie smartwatches is dat de accuduur dramatisch is.
Dat betekent dat bijna niemand games op zijn smartwatch gaat spelen, want dan is je batterij zo leeg. Pas als de accuduur en performance van smartwatches is verbeterd gaan we intensere en grootstere games op smartwatches zien.
Je bent vast bekend met Xbox SmartGlass, een applicatie die van je smartphone of tablet een tweede scherm maakt die interacteert met je Xbox. We denken dat die strategie ook toegepast kan worden op smartwatches in combinatie met smartphones/tablets of game consoles. Een kaart, quests, notificaties of wat extra controls kunnen weergegeven worden op je pols, wat leidt tot indrukwekkende game ervaringen.
Banners met reclames kun je tegenwoordig wel de standaard manier van geld verdienen noemen, voor mobiele ontwikkelaars. Ze hoeven niet de players te storen, omdat er genoeg ruimte is voor de game én de banner. Hoe kan die benadering vertaald worden naar smartwatches? Daar is immers niet genoeg ruimte voor banners.
Wij denken dat het weergeven van reclames op smartwatches een slecht idee is. Vooral omdat het scherm te klein is, maar ook omdat de interfaces van smartwatches zo simpel mogelijk gehouden moeten worden, en reclames zullen die interface sowieso slechter maken.
Widget RPG heeft een heerlijke humoristische stijl, waardoor ik constant moest glimlachen toen ik aan het spelen was. Zijn er andere games of media die jullie hebben geinspireerd om die unieke stijl te creeren?
Het is goed om te horen dat we het voor elkaar hebben gekregen om je te laten glimlachen! We probeerden onze inspiratie overal vandaan te halen. De Simpsons inspireerden ons om overal lol uit te halen, en 9gag was een onuitputtelijke bron van grappen en humor. En we hebben uiteraard vele games gespeeld.
Wat heeft het relatief grote succes van Widget RPG jullie geleerd, en zijn er dingen die jullie de volgende keer anders gaan doen?
We hebben een hoop geleerd van al onze projecten. We hebben verschillende fouten gemaakt, wat je terug kan zien in onze rating op Google Play. Widget RPG is zo anders vergeleken met andere spellen dat spelers aan het begin vaak geen idee hadden wat ze moesten doen. Er was toen nog geen video, alleen ingame Engelse uitleg. We hebben geleerd dat het enorm belangrijk is om de speler te leren hoe je spel gespeeld moet worden.
Ook werd het al snel duidelijk dat je echt een uniek idee moet hebben om een succesvolle game te maken als een indie developer. Dat helpt enorm als je allerlei websites aan het mailen bent om een review te regelen. Ze krijgen elke dag vele PR mailtjes, dus je moet ze echt geinteresseerd maken in je product.
“We hebben geen enkele cent uitgegeven aan marketing.”
Leuk feitje: we hebben geen enkele cent uitgegeven aan marketing. Dat is in de meeste gevallen een slecht iets, want dan valt je applicatie niet op, maar we wilden onszelf bewijzen door te laten zien dat je succesvol kan zijn met een interessant idee en hard werk. Zonder neppe download en reviews op Google Play.
Widget RPG heeft vrij simpele gameplay,en je kan het eigenlijk vrij “hersenloos” spelen. De Play Store wordt gedomineerd door simpele games, waardoor complexere en grotere games naar beneden zakken in de rankings. Denken jullie dat simpele games gewoon beter bij het platform passen?
Dat is het grote verschil tussen mobiele games en de games die je kan spelen op consoles: je hebt touch controls, en je kan (als je wilt) slechts een paar minuten spelen, waar je maar wilt. Wij denken dat games als Monument Valley perfect bij het platform passen. Het zou niet logisch zijn om zo’n soort game te spelen op een Playstation 4 of Xbox One. Dat betekent echter niet dat schietspellen, RPG’s, racespellen en sportspellen niet op smartphone of tablet thuishoren.
Ze moeten echter wel ontworpen en geoptimaliseerd worden met touch controls en een bepaald type gebruikers in het achterhoofd. Een ander belangrijk factor die we niet moeten onderschatten is dat casual games een veel groter publiek hebben, waardoor ze zo populair zijn.
Mobiele telefoons en tablets worden door velen gezien als de nieuwe handhelds, waardoor ze de 3DS en de PSVita vervangen. Zijn jullie het daarmee eens?
Handhelds als de PSP pasten precies in het tijdperk van telefoons met kleine schermen en hele simpele spelletjes. Handhelds waren de perfecte keuze als je ging reizen en je onderweg wilde gamen. Nu is het lastig om klanten te overtuigen dat ze een aparte gaming handheld nodig hebben, zoals de PSVita, terwijl ze al een smartphone of tablet hebben. Ze kunnen al duizenden gratis spelletjes spelen waar ze maar willen. Sterker nog: de duurste smartphones kunnen al concurreren met de Xbox 360 en Playstation 3 qua graphics, bizar als je erover nadenkt.
Hoe ziet de toekomst van Widget RPG eruit, en zijn jullie al bezig met een nieuwe game?
We willen anders games jaloers maken met Widget RPG. De basis van de game is enorm simpel, maar we blijven constant nieuwe functies en content toevoegen. Er zijn vele games beschikbaar, maar hoeveel hebben achievements, leaderboards, quests, gifts en Android Wear ondersteuning tegelijkertijd? Hoeveel worden er elke maand geupdatet? We willen daarmee Widget RPG uniek maken, en de game blijven verbeteren.
We hebben een aantal knotsgekke ideeën (*lacht*), dus het is een kwestie van het kiezen van het juiste idee en wat tijd vinden om aan een nieuw concept te gaan werken. We willen graag meer games gaan uitbrengen, want het is een interessante manier om creatief te zijn en iets tot leven te brengen waar je trots op kan zijn.
Bedankt voor het interview, is er nog iets wat jullie tegen onze lezers willen zeggen?
Dankjewel, we zijn dankbaar voor deze mogelijkheid. We willen de lezers aansporen om meer indie games te gaan spelen en de ontwikkelaars te steunen. Dat is de makkelijkste manier om nieuwe dingen te ervaren, en interessante ideeën in games te vinden, ideeën waar grote game studios niet aan durven te beginnen in de meeste gevallen.
We willen ook de lezers met interessante ideen aansporen om hun eigen applicaties te gaan maken. Je kan zoveel over ontwikkelen, design PR etc. leren door het gewoon te doen. Dat gevoel dat je hebt als je voor de eerste keer 10,000 downloads bereikt, wanneer je positieve recensies leest, wanneer je geld begint te verdienen, is alle moeite en offers waard. Dat gevoel is onbetaalbaar.