Dinsdag 24 maart 2015. Vlucht 9525 vloog vanuit Barcelona naar het Duitse Düsseldorf. Aan boord waren 150 passagiers waarvan 6 bemanningsleden. Na 53 minuten in de lucht was het contact met het toestel verbroken. Al snel was het toestel gevonden in de Franse Alpen.
Crash
Wat er precies gebeurd is aan boord vlucht 9525 is nog niet helemaal bekend. De rampplek dat zich bevindt in de Franse Alpen is erg moeilijk te bereiken. Hulpdiensten moeten veel moeite doen om het toestel te bereiken. Al snel is gebleken dat er geen overlevenden zijn. Doordat het toestel in kleine stukken is opgebroken is de gedachte dat er een terroristische aanslag gepleegd is erg gepast, maar volgens een woordvoerder van Lufthansa en Het Witte Huis zijn er geen aanwijzingen hiervoor.
Last few positions of the @germanwings flight plotted on a map pic.twitter.com/UX5G1gYGX7
— Plane Finder (@planefinder) 24 maart 2015
Inspectie
Het toestel, een 24 jaar oude Airbus A320, was in bezit van een dochtermaatschappij van Lufthansa genaamd Germanwings. Er wordt gevreesd dat er iets misging met de controle die plaatsvond een dag voor de ramp. Het toestel onderging een volledige controle waarbij het mogelijk zou kunnen zijn dat een onderdeel niet goed vastgemaakt zou zijn. Het is nog onbekend of daadwerkelijk een fout tijdens de inspectie een oorzaak voor deze crash is geweest.
Duik
Volgens Germanwings was er vlak voor de crash van de vlucht een sterke daling in hoogte. Het toestel zou op de een of andere manier in een tijd van acht minuten veel hoogte hebben verloren. Dit wijst uit naar een mogelijke ‘Stall’. Men spreekt van een Stall als de snelheid van het toestel zodanig laag is dat het niet mogelijk wordt voor het toestel om in de lucht te blijven. Het toestel valt dan als een baksteen uit de lucht. Tijdens een Stall is het bijna niet mogelijk om controle over het toestel te krijgen. Of de oorzaak van de crash van vlucht 9525 een Stall is geweest is nog niet bekend. Volgens de topman van Germanwings is dit niet mogelijk, de piloot vloog al meer dan tien jaar voor Germanwings en Lufthansa. Met zoveel vlieguren zou de piloot een daling van snelheid wel hebben opgemerkt en zou een Stall voorkomen kunnen zijn.
#4U9525 ► les images de la zone du crash montrent les premiers débris de l’appareil (© MAXPPP) pic.twitter.com/WNTP4eox0d
— itele (@itele) 24 maart 2015
Passagiers
Op dit moment is er geen compleet overzicht van alle passagiers met hun nationaliteiten. Er wordt vermoed dat er ongeveer 67 Duitsers aan boord waren. 45 mensen hadden een Spaanse voornaam en zouden dus van Spaanse komaf kunnen zijn. Op Twitter werd via de Belgische minister van Buitenlandse Zaken bekend gemaakt dat er zeker één Belgische passagier aan boord was. Ook was er minimaal één Nederlandse passagier aan boord, aldus het Nederlands Ministerie van Buitenlandse Zaken.