In nasleep van de tragische gebeurtenis met Germanwings vlucht 9525 van Barcelona naar Düsseldorf komen er steeds meer schokkende feiten aan het licht. Één daarvan is dat de co-piloot met opzet de gezagsvoerder buiten de cockpit heeft gelaten. Hoe heeft dit kunnen gebeuren?
9/11
Sinds de aanslagen op het World Trade Center op 11 september 2001 zijn er fikse maatregelen getroffen om kapen van een vliegtuig door een passagier in de toekomst te voorkomen. Airbus, de maker van het gecrashte Germanwings vliegtuig, heeft de cockpit zo gebouwd dat deze te allen tijde op slot zit. Mocht er een bevoegd persoon toch toegang willen krijgen tot de cockpit, dan kan dit persoon dat vragen aan de piloten via een elektronisch communicatiesysteem. De piloten kunnen dan door middel van een schakelaar de deur open en dicht doen.
In het onwaarschijnlijke geval dat beide piloten onwel zijn geworden en de deur niet meer kunnen openen, dan kan iemand van het cabinepersoneel een code intypen, de cockpit krijgt hiervan een waarschuwing dat de deur over 30 seconden open gaat. In deze tijd zou een piloot tijdens bijvoorbeeld een kaping deze code nog kunnen overschrijven waardoor de deur gesloten blijft.
Germanwings
Doordat deze functie bij Germanwings vlucht 9525 blijkbaar is overschreven lijkt het erop dat de co-piloot het vliegtuig moedwillig heeft laten neerstorten. Het is althans aannemelijk dat de piloot geprobeerd heeft deze code in te voeren.
Lees ook: Germanwings crash in Zuid-Frankrijk: Wat is er gebeurd?
Bij het toevoegen van nieuwe beveiligingsopties aan een vliegtuig wordt er altijd geanalyseerd wat er fout kan gaan bij de nieuwe toevoeging en wat het effect daarvan kan zijn. Bij het toevoegen van de functie om de cockpit gesloten te houden en het overschrijven van de code hebben de vliegtuigmakers bij de analyse er geen rekening mee gehouden, of de kans zo klein geacht dat dit kan gebeuren dat de functie toch is ingezet.
Vooralsnog zijn er nog geen stappen ondernomen aan de technische kant van het vliegtuig om iets te herzien aan de techniek. Uiteraard moeten er met mogelijke oplossingen geen overhaaste beslissingen worden genomen. Er zijn al wel luchtvaartmaatschappijen, waaronder Norwegian Air en EasyJet, die hebben laten weten de regels aan te passen om te zorgen dat er altijd 2 mensen aanwezig zijn in de cockpit.