Google heeft een gigantische wijziging in de planning voor de manier waarop zij sites laten presteren binnen de zoekresultaten op mobiele apparaten (tablets en smartphones). De verschuiving die deze wijziging zal veroorzaken kan ervoor zorgen dat miljoenen mensen van hun vaste webshops en sites afwijken, omdat er misschien betere sites aan hun worden voorgesteld binnen de zoekresultaten.
Het vernieuwde algoritme staat ingepland om aankomende dinsdag online te gaan en zal ervoor zorgen dat websites die volgens Google “mobiel-vriendelijk” zijn, een voorkeursbehandeling krijgen in mobiele zoekresultaten.
Desktop zoekresultaten
De aankomende verandering in de zoekresultaten zullen alleen van toepassing zijn op mobiele zoekresultaten. De zoekresultaten die getoond worden wanneer iemand met een gewone PC zoekt, zullen niet veranderen. Toch kunnen we gerust stellen dat deze wijziging een gigantische impact gaat hebben, vooral omdat steeds meer mensen hun telefoon of tablet gebruiken om zich te oriënteren op webshops en websites. Het nieuwe rankingsysteem van Google wordt dan ook al aangeduid als “Mobile-geddon” door een aantal vooraanstaande SEO experts.
“Sommige sites zullen voor een grote verassing komen te staan wanneer ze zien dat hun mobiele traffic drastisch is afgenomen vanuit Google“, Itai Sadan (CEO Duda)
Grootste wijziging sinds tijden
Dit is hoogstwaarschijnlijk één van de grootste wijzigingen door Google sinds lange tijd in haar mobiele zoekresultaten. Mobiele websites zullen een flink streepje voor krijgen op websites die geen goeie mobiele ondersteuning bieden en het maakt niet uit hoe groot of bekend een website is.
Mobielvriendelijk
Er zijn een aantal handige pointers die ervoor kunnen zorgen dat Google je lief blijft vinden. Een goeie mobiele beleving is volgens Google een website die snel laadt op mobiele apparaten. De inhoud van je website moet toegankelijk zijn door enkel naar boven of naar beneden te scrollen. Opzij scrollen is uit den boze wanneer je dit moet doen om de inhoud van de site te kunnen lezen. Ook kan het flink helpen als je ervoor zorgt dat bestelknoppen (of andere knoppen) goed zichtbaar zijn en makkelijk in te drukken, zelfs op kleine toestellen.
Als je twijfelt of jouw site voldoet aan de eisen van Google, dan kun je gebruik maken van hun online tool. Deze tool controleert je website en geeft duidelijk aan of je site mobielvriendelijk is of niet. Ook geeft hij aan hoe je het een en ander kan verbeteren om alsnog mobielvriendelijk te zijn.
Stappenplan
Om ervoor te zorgen dat Google zo min mogelijk klachten krijgt rondom deze wijziging, heeft de zoekgigant een stappenplan opgesteld. Dit stappenplan helpt je om zo snel mogelijk je website naar een mobielvriendelijk niveau te tillen.