Afgelopen donderdag heeft de Maglev trein in Japan een snelheid behaald van maar liefst 590 kilometer per uur. Dit is de hoogste snelheid ooit gehaald met een trein, het vorige record van 12 jaar geleden is behaald met dezelfde trein.
Maglev
Maglev is een afkorting van Magnetic Levitation, een zwevende trein dus. Deze treinen zweven zo’n 10 tot 20 millimeter boven de baan met behulp van elektromagneten in het ‘spoor’ of de trein zelf. In Nederland gebruiken we de desbetreffende techniek nog niet in het openbaar vervoer, zoals in onder andere Japan wel gebeurd. Er liggen sinds 1973 al verschillende plannen om het ook in Nederland te gaan gebruiken, maar vooralsnog hebben geen van deze ideeën het tot uitvoer gered. Één van de plannen waarvan we hopen dat het op een dag wel zo ver komt is de Hyperloop, deze trein zou in theorie maar liefst 1220 kilometer per uur kunnen halen met behulp van tunnels onder extreem lage druk.
In andere landen, waaronder Duitsland, China en de Verenigde Staten wordt er al wel gebruik van gemaakt of liggen er in ieder geval plannen om de techniek voor commerciële doeleinden te gebruiken.
Records
Het oude record voor hoogste snelheid door een trein stond op 581 kilometer per uur en was gevestigd in december 2003. Het nieuwe record is dus maar 9 kilometer per uur sneller dan het oude record, maar dit record blijft mogelijk een stuk korter staan dan het oude record heeft gedaan. Aanstaande dinsdag is namelijk alweer een nieuwe testrit waarbij de trein zijn eigen record opnieuw kan verbreken. Wellicht bereikt de trein hier een snelheid van 600 kilometer per uur.
Nieuw traject
De test was in eerste instantie bedoeld als test voor de prestatie van de wagons. Daarbij zaten er 29 techneuten aan boord, als de lijn eenmaal open gaat voor het publiek zal de trein deze snelheden niet halen, de maximum snelheid zal dan op een luttele 505 kilometer per uur blijven steken.
Het nieuwe traject, dat Tokio met Nagoya gaat verbinden gaat naar verwachting in 2027 pas open. Over de afstand van bijna 350 kilometer zal de trein slechts 40 minuten gaan doen. Dat is ruim 2 keer sneller dan Japanse treinen die het traject nu rijden.
Om een idee te geven hoe snel deze treinen kunnen: