Het klopt dat we volop in de digitale eeuw zitten maar tablets leveren steeds meer ruimte in wereldwijd. Uit een onderzoek van de International Data Corporation (IDC) is gebleken dat tablets (inclusief twee-in-één apparaten tablet/laptops-combi) een dieptepunt hebben bereikt van 47.1 miljoen toestellen. Dat is een daling van 6 procent wanneer we het vergelijken met de eerste drie maanden van 2014.
Rapportage IDC
“Ondanks de dalende tablet verkoopcijfers, blijven twee-in-één apparaten een lichtpuntje in de statistieken. Deze apparaten zijn maar een klein deel van de totale markt, maar de groei van deze apparaten is enorm“, aldus Jitesh Ubrani (Senior onderzoeker IDC). Verder wordt in het rapport geclaimd dat vooral Acer en Asus hebben geprofiteerd van de groeiende twee-in-één cijfers en Microsoft vooral met de Surface Pro 3. Apple komt er met haar iPad het slechtste van af, de iPad verkoop zit al geruime tijd in een flinke dip maar dat komt vooral omdat mensen een voorkeur hebben voor de iPhone of een Mac Laptop.
De precieze cijfers in het rapport hebben het over een 12.6 miljoen verscheepte iPads door Apple dit jaar, in tegenstelling tot 16.4 miljoen verscheepte iPads over dezelfde periode in 2014.
Eigenlijk is het bedrijf Lenovo het enige bedrijf die er in het rapport goed vanaf komt, zij hebben een groei doorgemaakt van twee miljoen verscheepte devices in vergelijking met 2014.