Je kent het wel: je hebt soms periodes dat je enorm hongerig naar nieuwe muziek aan het zoeken bent, en soms ben je maanden op de nostalgische toer, en luister je alleen je oude muziek. Volgens wetenschappers is dat heel normaal, en is er zelfs een bepaalde leeftijd waarop mensen stoppen met het luisteren naar nieuwe muziek.
Het onderzoek
Het onderzoek werd geleid door Ajay Kalia, eigenaar van de website Skynet en Ebert. Hij baseerde zijn conclusies op data van Spotify, van Amerikaanse gebruikers, en de resultaten zijn erg interessant: Tieners luisteren enorm veel naar populaire “mainstream” muziek, en luisteren zelden naar hetzelfde album. Dat vermindert echter steeds sneller naar mate ze ouder worden, totdat ze 33 zijn. Op die leeftijd verdwijnt de mainstream muziek vrijwel geheel uit hun muziekcollectie, en luisteren ze eigenlijk bijna alleen naar muziek die “al bestaat”. Hun smaak staat dan al geheel vast, en de nieuwe muziek die ze af en toe luisteren is van bands en artiesten waar ze fan van zijn.
Man en vrouw
Er is echter een duidelijk verschil te zien tussen beide geslachten: Vrouwen hebben de neiging langer naar nieuwe muziek te blijven luisteren dan mannen, en bij hen ligt de gemiddelde leeftijd dan ook een stuk hoger: 35-49. Ook merkt Kalia op dat je “muzikale leeftijd” met vier jaar stijgt wanneer je een kind krijgt, wat betekent dat je dus eerder stopt met het luisteren naar nieuwe muziek als je kinderen krijgt.
Verklaringen
De wetenschapper heeft twee verklaringen voor het beschreven fenomeen. Mensen stoppen vaak met luisteren naar populaire muziek omdat ze vaak alternatieve of obscure genres vinden, die je niet zoveel op de radio hoort. Ze komen dan ook automatisch minder in aanraking met platformen en playlists met nieuwe muziek. Ook krijgt iedereen vroeger of later te maken met een gezonde dosis nostalgie, en verlangt iedere luisteraar op een gegeven moment naar muziek die vaak op hun leeftijd niet meer relevant is. Voor nog meer interessante feitjes en informatie over het onderzoek kan je hier de officiële website checken.