Iedereen heeft wel eens een documentaire op televisie gezien die ging over grote constructies en gebouwen. In zulke documentaires zien we vaker gigantische machines te werk gaan, waarvan we het soms niet eens door hebben hoe groot deze machines in het echt zijn. Een lijstje van 5 (bouw)machines met een bizar formaat.
5. Liebherr LTM 11200-9.1
Deze kraan van de Duitse fabrikant Liebherr is de grootste kraan van de wereld. De gigantische banden geven support aan een telescopische kraan met een hoogte van meer dan 100 meter. De grote arm van de kraan bestaat uit 8 stukken die elk 16 meter lang zijn. En om het nog gekker te maken, deze kraan is met behulp van verschillende bijhulpstukken nog langer te maken! Het maximaal laadvermogen van de kraan is een slordige 1200ton. Dit is ongeveer 13 keer zijn eigen gewicht, namelijk 96ton.
4. Nasa Crawler-Transporter
De Nasa Crawler is een van de grootste verplaatsbare dragers ter wereld. Nasa heeft twee stuks in arbeid genaamd Hans en Franz. Nasa gebruikt deze crawlers om spaceshuttles te verplaatsen naar hun lanceerbasis. Alleen neemt dit wel veel tijd in beslag, ongeveer 5 uur om precies te zijn. Dit komt door de erg lage snelheid van deze crawlers. Met een gewicht van 2700 ton, verspreid onder 8 rupsbanden met 57 schakels die elk 900kilo wegen, haalt de crawler amper een snelheid van 1,6 kilometer per uur. Maar hij kan wel een spaceshuttle vervoeren met turboboosters en mobiel lanceerplatform en al.
3. HLV Svanen
De HLV Svanen is een drijvende kraan die werd gebouwd voor de bouw van een brug in Denemarken. Hij heeft een hijscapaciteit van ongeveer 8700ton en wordt aangestuwd door in totaal 6 motoren en voortstuwers. Maar desondanks al deze aandrijfkracht kan de SLV Svanen een maximumsnelheid van maximaal 7 knopen bereiken, maar dit kan alleen gebeuren als het windstil is. De HLV Svanen werd gebouwd in Nederland rond 1991 en werd rond 1995 overgekocht door Ballast Nedam en zodanig aangepast dat het gebruikt kon worden bij de bouw van de Confederation Bridge in Canada.
2. Antonov AN-225
Het Russische bedrijf Antonov fabriceert al langere tijd de grootste vrachtvliegtuigen ter wereld. De Antonov wordt gebruikt voor het vervoeren van extreme ladingen, denk maar aan complete treinstellen die de hele wereld over reizen. Maar de Antonov-225, de extra grote versie van de ‘kleine’ Antonov werd ontworpen om de Russische variant van de Spaceshuttle, de Boeran, te vervoeren. Grote veranderingen in vergelijking met zijn kleine broertjes: Het toestel heeft 2 extra motoren gekregen. Zo heeft het toestel genoeg kracht om van de grond te komen met ook een spaceshuttle aan boord. Om plaats te maken voor die extra motoren zijn de vleugels extra verlengd. Verder gaf de achtervleugel van het ruimtevaartuig problemen met het roer van de Antonov. Om dit probleem op te lossen is het roer van de An-225 opgedeeld in twee stukken zodat het aan weerszijden van het ruimtevaartuig de An-225 goed kan besturen.
1. Bagger 293
De Bagger 293 is de grootste graafmachine ter wereld. Hij wordt in het engels ook wel de ´bucket wheel excavator´ genoemd. De Bagger heeft deze naam te danken aan het enorme rad aan de voorkant van de machine. Dit rad bestaat uit 20 emmers, buckets, die elk een inhoud van 15 kubieke meter hebben. Het rad met buckets en al heeft alleen al een hoogte van 20 meter, en de gehele Bagger is 96 meter hoog.Naast de grote hoogte heeft de Bagger ook een grote lengte, zo´n 225 meter! Met al deze gigantische afmetingen komt natuurlijk ook een gigantisch gewicht. De Bagger 293 weegt maar liefst 14.200 ton, dat wordt voortgedreven door vele rupsbanden zoals de Crawlers van Nasa. Om de Bagger 293 te opereren zijn vijf mensen vereist. Die vijf mensen kunnen met behulp van deze graver per dag 240.000 kubieke meter aan aarde verplaatsen. Zo ziet de Bagger 293 eruit als hij in volle toeren draait: