Het onbekende heeft ons mensen altijd aangetrokken, ontdekken zit in onze genen. Nu we hier op aarde zo’n beetje alles hebben ontdekt kijken we omhoog, naar de onontdekte ruimte. “Space, the final frontier” zoals captain Kirk uit Star Trek het zou zeggen, de ruimte met zijn onbeperkte mogelijkheden is de perfecte setting voor games. Niet gek dat game ontwikkelaars hier op inspelen en de laatste tijd veel ruimte spellen uitbrengen. Dit is waar, het door Keen Software House gecreëerde, Space Engineers om de hoek komt kijken.
Lego in de ruimte
Space Engineers is geïnspireerd op het speelgoed LEGO. Net als bij LEGO draait in Space Engineers alles om ontwikkeling, constructie en onderhoud van de door jou gecreëerde bouwsels. Het mooie aan dit spel is dat je door het sandbox-model je jouw creaties kunt los laten in de ruimte. Je hebt letterlijk alle ruimte om te bouwen en te doen en laten naar hartenlust. Het is duidelijk dat bij Space Engineers de na druk ligt bij dingen bouwen, van kleine ruimte scheepjes tot hele ruimte stations aan toe. Nu zul je denken: “Ja leuk dat bouwen maar na een half uur heb je dat wel weer gezien” en dat klopt, na een tijdje wordt het heel repetitief en merk je dat je bij gebrek aan uitdaging eigenlijk wilt stoppen. Maar dat hadden de ontwikkelaars bij Keen Software House al in de gaten. Daarom hebben ze twee game modes ontwikkeld, creative en survival. In creative mode kun je ongelimiteerd bouwen zonder zorgen, wat na enige tijd erg saai wordt. Echter interessanter is de modus survival. Daar moet je grondstoffen omzetten in de bouwstenen die je nodig hebt om je creaties af te kunnen maken. Daarnaast moet je met je omgeving rekening houden want zuurstof is beperkt en de langs vliegende kometen maken je het leven af en toe heel zuur. Toch zorgen deze uitdagende omstandigheden er voor dat alles veel leuker wordt, de voldoening die je voelt als jouw ruimteschip is voltooid na al dat harde werk is heerlijk.
Samen slopen
Waar rook is, is vuur en waar gebouwd wordt, wordt gesloopt. Tijdens de bouw van je ruimteschip kun je er voor kiezen om er wapens op te zetten. Je kunt helemaal los gaan op NPC’s maar we weten allemaal dat iets kapot maken van een echte andere speler eigenlijk het leukst is. Dit kan in Space Engineers, je kunt via de multiplayer niet alleen samen bouwen aan een machtig ruimte koninkrijk maar je kunt ook elkaars pan lekker inhakken. Dit voegt wel wat toe aan Space Engineers, want het levert niet alleen hilarische maar ook spannende momenten op.
Lees ook: Medieval Enigineers – Kastelen bouwen tot ze er bij neervallen
De puntjes op de i zetten
Toch is nog wel wat werk aan de winkel voor de ontwikkelaars bij Keen Software House. Space Engineers is niet heel intuïtief, omgaan met het bouwen en de functies in het spel vergt aardig wat tijd om onder de knie te krijgen. Dit is naar mijn idee het grootste ontwikkelpuntje voor Space Engineers. Daarnaast zouden er naar mijn idee veel meer bouwstenen en spullen beschikbaar moeten zijn, het aanbod is nu iets te gelimiteerd. Dit alles moet je niet afschrikken om dit spel uit te proberen. De ontwikkelaars van Space Engineers hebben al aangegeven dat het spel nog onder ontwikkeling is. Zolang er feedback van uit de community komt zullen ze aan het spel blijven werken. Daarnaast zorgt de workshop van Steam er voor dat er talloze mods beschikbaar zijn waardoor je eigenlijk niet uitgekeken kan raken op Space Engineers. Dus wat weerhoudt je eigenlijk nog om dit spel eens uit te proberen?
Interview
We spraken recent met één van de ontwikkelaars van Space Engineers. Hieronder kun je het korte interview lezen.
Space Engineers is een sandbox game zonder vast hoofddoel. Wat is in jouw optiek de grootste uitdaging in het ontwerpen en ontwikkelen van een sandbox game?
Ik denk dat het ontwerpen van mechanismen die tegelijkertijd interessant en vermakelijk zijn zonder dat er kunstmatige doelen aanwezig zijn het moeilijkste is. We hadden een ruimte-engine en we wilden een sandbox game maken, omdat we zagen hoe populair bijvoorbeeld Minecraft is. Toch wilden we geen Minecraft in de ruimte maken, waardoor we echt een eigen identiteit op moesten zoeken. Dat was de grootste (technische) uitdaging.
Hoe denken jullie over het implementeren van kunstmatige intelligentie, zoals in Medieval Engineers, in Space Engineers?
We zijn er groot voorstander van! Het past goed bij het concept en het kan de game geheel veranderen. Net als bij alle andere functies willen we het introduceren in kleine stapjes. Eerst kan het “ship AI” zijn, waardoor schepen zelf kunnen vliegen, vechten en simpele taken uit kunnen voeren. Later kunnen we zelfs gaan kijken naar computerbestuurde karakters.
De lead developer van Space Engineers, Marek Rosa, stelde in zijn blog dat hij bezig is met planeten met een eigen atmosfeer en vegetatie. Hoe gaat dat het survival-gedeelte van de game beïnvloeden?
We zijn nog steeds bezig met deze functie en er zijn verschillende schetsen en ideeën. Één van de meest veelbelovende ideeën is de mogelijkheid om het biologisch materiaal van een planeet mee te nemen om voedsel te laten groeien in de ruimte (of op planeten). Ook is er het idee dat je biologisch materiaal nodig hebt om te respawnen in de medische kamer.
Recent was er een hoop ophef rond om de beslissing van Valve om de makers van mods de mogelijkheid te geven om geld te vragen voor hun mods. De modding community van Space Engineers is erg groot; denken jullie dat het de community zou helpen als het maken en verkopen van mods commerciëler wordt?
Het maken van mods is een geweldige manier om te beginnen met het ontwikkelen van games, en betaalde mods kunnen onervaren ontwikkelaars net even die boost geven om verder te gaan. Maar de community heeft het zeer duidelijk gemaakt dat ze vinden dat mods gratis moeten blijven, en die keuze respecteren wij. Toch denk ik persoonlijk dat het introduceren van betaalde mods een goed iets kan zijn voor alle betrokken partijen, mits het op een goede manier geïmplementeerd wordt, met bijvoorbeeld game-studios die modders betalen om mods te maken.
Space Engineers is nu al meer dan een jaar in pre-Alpha, en de game wordt beter en beter. Toch lijkt het me dat de game op een gegeven moment af is. Wat zijn in jouw optiek de meest belangrijke functies die geïntroduceerd moeten worden voordat de game echt gelanceerd kan worden?
Een nieuwe multiplayer heeft op dit moment de eerste prioriteit. De eerste versie van onze multiplayer was geschreven in een maand, en sindsdien hebben we vele dingen toegevoegd. We zijn voor de tweede versie van onze multiplayer geheel van nul begonnen, en over enkele weken zal de modus af zijn. Naast de nieuwe multiplayer willen we dus ook kunstmatige intelligentie toevoegen, en scenario’s staan ook op ons lijstje, voor de mensen die toch graag een doel willen hebben.