Google hanteert vanaf vandaag een ‘mobile-friendly’ label. Dit label wordt getoond bij websites die geschikt zijn om te bekijken op een mobiel apparaat. Het is een toevoeging aan de zoekresultaten van de mobiele versie van Google’s zoekmachine.
De stap wordt genomen omdat het erg frustrerend is voor gebruikers om na het klikken op een link er achter te komen dat de website moeilijk leesbaar is, aldus Google in hun blog.
Voorwaarden
Uiteraard zitten er een aantal voorwaarden aan voor een website om dit label te ontvangen. De onderstaande punten zijn de richtlijnen waarop Google een website keurt wat betreft de geschiktheid voor mobiele apparaten.
- Er wordt geen gebruikt gemaakt van software die niet handig werkt op mobiele apparaten, zoals Flash
- De tekst is leesbaar zonder dat de gebruiker moet inzoomen
- De content wordt aangepast aan de grootte van het scherm en de gebruiker hoeft niet horizontaal te scrollen of in te zoomen
- Links staan ver genoeg uit elkaar zodat ze makkelijk aangetipt kunnen worden
Om een website op deze punten te controleren heeft Google een ‘Mobile-Friendly Test’ opgezet. De test controleert de website op alle belangrijke punten en geeft op basis daarvan een oordeel over de betreffende website.
Het is een goede stap voor zowel gebruikers als webdevelopers die graag alles uit hun website halen. Gebruikers hoeven niet meer eindeloos te zoomen en webdevelopers worden beloond als zij de moeite nemen om een website bijvoorbeeld responsive te maken.