Volgende week is de Electronic Entertainment Expo en aangezien YouTube van Google is, is het niet meer dan logisch dat ook YouTube alvast wat zaken bekend maakt voordat de Expo begint. YouTube gaat namelijk een aparte app en site lanceren voor gamers en fans van gamen in het algemeen.
Tijdens YouTube Space LA heeft Ryan Wyatt (YouTube’s baas van de game afdeling) het plan onthuld. YouTube Gaming wordt volgens Wyatt de plek om heen te gaan voor game video’s, live streams en bekende online game vloggers.
“Ondanks het gigantische gebruik van YouTube door gamers, hebben wij nooit een beleving voor gamers gerealiseerd die ze wel verdienen. Dat gaat vandaag veranderen!“, Ryan Wyatt
App en site
Zowel de app als de site van YouTube Gaming staan gepland voor aankomende zomer in Amerika en Engeland. Op de site van YouTube Gaming en de app kun je vanaf dat moment al pagina’s bezoeken van 25.000 verschillende games!
Betere zoekresultaten
Product designer Jonathan Terleski heeft de gaming app gedemonstreerd door te zoeken op het woord “Call”. De eerste resultaten waren van “Call of Duty” en niet het nummer “Call me Maybe” van Carly Rae Jepsen, zoals dat op YouTube nu wel het geval is. Door de gaming community een apart platform te bieden, kunnen zuivere zoekresultaten gegarandeerd blijven in de toekomst.
Een andere optie waar YouTube continu aan werkt is het makkelijker maken van live uitzenden op YouTube. Dit kan dan gebruikt worden voor online wedstrijden, die dan live uitgezonden kunnen worden en middels een simpele link gedeeld kunnen worden.
“YouTube Gaming is vanaf de grond gebouwd voor en door gamers. Vanaf YouTube Gaming gaat goeie gaming content niet meer verloren in een zee van andere content. We gaan een nieuwe belevenis bieden die het gamen vooraan zet, in het midden. En daarmee dus ook het live gamen.“, Ryan Wyatt
Twitch
Het lijk erop dat Google (eigenaar YouTube) hiermee een directe aanval inzet op Twitch, de om games draaiende streaming site. Twitch werd in 2014 voor bijna een miljard dollar gekocht door Amazon en ondanks dat YouTube marktleider is van online video’s is het Twitch gelukt een vaste plek in te nemen over de afgelopen drie jaar als website die het streamen van gameplay mogelijk maakt.
“Wij verwelkomen nieuwkomers tussen een groeiende groep van concurrenten. Het streamen van games is een gigantische markt en uiteraard hebben andere bedrijven dat ook door. Het inspireert ons alleen maar om nog harder te werken zodat de game community trots op ons blijft“, Matthew DiPietro (vice president Twitch)