Op steeds meer plekken worden veranderingen doorgevoerd ten behoeve van het milieu, zo ook in de racewereld. Zo is gisteren het eerste seizoen van de gloednieuwe Formula E afgelopen.
Formula E
Het is de nieuwe soort van racen die tot leven is gekomen uit de vraag naar nieuwe en betere technologieën. Na twee jaar voorbereiding was het dan eindelijk zover in de zomer van 2014, de start van het eerste seizoen elektrisch racen op het circuit.
De start van het seizoen zag er dan zo uit.
Er doen tien teams mee aan de competitie, waarbij ieder team twee coureurs heeft en beschikt over vier auto’s. De races worden gereden op circuits die uitsluitend bedoeld zijn voor de elektrische tak van sport. Deze zijn vaak niet langer dan drie kilometer. De circuits liggen onder andere in Londen, Moskou, Buenos Aires en Berlijn.
Winnaar
De winnaar van de eerste titel is Nelson Piquet geworden van het NEXTEV TCR team. Hij eindigde bij de laatste race van het seizoen zevende, maar dit was genoeg om alsnog tot kampioen gekroond te worden. De laatste race werd gewonnen door Sam Bird van Virgin Racing.
Technologie
Het is een hele andere tak van sport dan normale Formula categorieën. Om een racewagen te verbeteren ten opzichte van de concurrentie moet de daarvoor benodigde technologie eerst uitgevonden worden. Hierdoor komt er extra druk achter te liggen en dit zal hopelijk weer een extra impuls geven aan dit soort nieuwe technologieën voor de consumentenmarkt.
Racewagens
Wat betreft geluid zal het velen misschien tegenvallen, maar qua acceleratie en snelheid zal de sport aan spanning niet onderdoen. De auto’s accelereren van 0 naar 100 in slechts 3 seconden en halen vooralsnog maximum snelheden van 225 kilometer per uur. Dit halen zij door middel van een 200kW elektromotor. Bij de races wordt dit echter begrenst op 150kW met een mogelijke korte boost naar 180kW.