Er zijn al onderzoeken geweest die aangetoond hebben dat de geur van vis ons meer argwanend maken. Onderzoekers van de Universiteit van Michigan en de Universiteit van Zuid Californië gaan een stapje verder.
De onderzoekers hebben aangetoond dat men niet alleen de omgeving meer in twijfel trekt bij de geur van vis, maar dat ook het kritische denkvermogen een boost krijgt bij het ruiken van de kenmerkende geur. Het artikel over de bevinding is gepubliceerd in de juli-editie van de Journal of Experimental Social Psychology.
Onderzoek
Bij het onderzoek hebben de onderzoekers de deelnemers een aantal vragen laten beantwoorden in twee verschillende ruimtes. In één van de ruimtes werd voordat de deelnemer naar binnen ging visolie verspreid, de andere ruimte was relatief geurloos. Bij het onderzoek legde de onderzoekers de deelnemers de vraag ‘Hoeveel dieren van elke soort nam Mozes mee in de ark?’ voor. Deze vraag wordt ook wel de Mozes illusie genoemd, de onderzoekers gebruikte deze illusie om erachter te komen wat de staat van kritisch denken van de deelnemers was.
Mozes illusie
Dit is een semantische illusie die alleen werkt omdat de vraag in de juiste context wordt gesteld. Aangezien Mozes en Noah beide bijbelse figuren zijn zal de fout in de vraag snel genegeerd worden en zal de vraag vaak met ‘twee’ beantwoord worden.
Resultaat
Tijdens het onderzoek werd dan ook vaker het foute antwoord gegeven in de geurloze kamer dan in de ruimte die rook naar vis. Van de 31 deelnemers vingen er 13 de fout in de vraag op in de naar vis ruikende kamer terwijl er slechts 5 van de ondervraagden de fout opving in de geurloze kamer.
Het scepticisme van mensen tijdens het ruiken van vis kan simpelweg komen door de manier waarop wij geprogrammeerd zijn of hoe het ons is aangeleerd, zoals bijvoorbeeld bij het ruiken van gas. Het zit in ieder geval diep verweven in de mensheid, wereldwijd zijn er 20 talen die een uitdrukking of gezegde hebben die een link leggen tussen iets verdachts en de geur van rottend voedsel. Een voorbeeld hiervan is de Engelse uitdrukking ‘smells fishy’.
Onderzoekers hopen in de toekomst verder te ontrafelen wat dit soort geurtjes voor effect hebben op onze reacties en de werking van ons brein.