Zit Apple in de problemen? Als het aan verschillende analisten en aandeelhouders ligt wel.
De Apple Watch is alweer een aantal maandjes uit, en het lijkt de volgende grote klapper van Apple te gaan worden. Toch is het nieuwe product van Apple niet zo succesvol als verwacht werd, aldus een analist genaamd Andy Hargreaves. Hij schatte de verkoop van Apple Watches begin dit jaar in op 11 miljoen, maar verandert dat bedrag nu naar 10.5 miljoen. Dat klinkt misschien niet als een schokkend verschil, maar volgens hem gaat die daling sterk doorzetten: voor fiscaal 2016 schat hij dat Apple 21 miljoen Apple Watches gaat verkopen, in plaats van de 24 miljoen die analisten eerder noemden. Dat komt doordat de “follow-on”-sales altijd lager liggen dan de initiële verkopen, wat nu een nog erger effect blijkt te hebben op de Apple Watch dan verwacht. De mindere belangstelling is ook te zien in het aantal componenten dat Apple bestelde in de afgelopen tijd: het volume is kleiner geworden. Hargreaves is niet de enige die relatief somber is over de Apple Watch: eerder dit jaar stelde UBS haar voorspellingen al bij, wegens een “relatief belabberde lancering”.
Verwacht echter nu niet dat Apple Watch gaat floppen, want we hebben het nog steeds over enorme getallen. Het laat alleen wel zien dat Apple niet een magisch bedrijf is dat de wereld met elk soort product kan veroveren, terwijl het wel op zoek is naar een volgende hit-categorie aan producten. Aandeelhouders zijn dan ook niet echt tevreden met hoe Apple de afgelopen tijd gepresteerd heeft: De iPad verkoopt steeds slechter, Apple Pay wil niet echt aanslaan, en de Apple Watch doet het ook niet zo goed als iedereen verwachtte. Gelukkig doet de iPhone het nog altijd geweldig, beter dan ooit zelfs, waardoor de profits van Apple wel gestegen zijn. Hargreaves verwacht dan ook dat over een jaar de aandelen van Apple ongeveer 10% meer waard zijn, maar geeft daarbij wel een waarschuwing: de sky is namelijk niet de limit, en de markt zal op een gegeven moment verzadigd raken. Android doet het geweldig in armere landen dankzij de lage prijzen, waardoor het platform van Google met gemak nog lange tijd kan doorgroeien. Het blijven allemaal voorspellingen, maar toch wordt het interessant om te zien hoe Apple haar strategie gaat aanpassen om dit probleem op te lossen.