Binnen E-commerce is er altijd meer behoefte aan data. Hoe meer data je kan verkrijgen, hoe beter jij jouw webshop aan kan passen op site-bezoekers. Sinds vorig jaar beschikken Universal Analytics gebruikers over de Enhanced E-commerce rapportages. Deze data geeft gigantisch veel inzicht in de complete koopervaring van de klant. Echter, veel webshops (vooral binnen het MKB) realiseren zich niet welke winst hier te behalen valt.
Dit artikel zal in inleiding zijn op de Enhanced E-commerce, in een later artikel wordt het proces van implementeren en testen van deze functie binnen Google Analytics toegelicht.
Voor wie is het geschikt
Simpel gezegd; voor iedereen die een webshop beheerd. Hoe groot, of hoe klein je ook bent. Bij iedere retailer met een webshop zijn de online omzet en de conversie belangrijke cijfers. De geoptimaliseerde E-commerce statistieken geven een diepgaand inzicht in de complete online koopervaring van een bezoeker. Binnen de statistieken kan onder andere gekeken worden naar:
- Hoe vaak wordt een product bekeken;
- Hoe vaak worden bepaalde producten in de winkelwagen gelegd;
- Welke stap in het afrekenproces wordt hoe vaak bekeken.
In de verloop van het artikel worden enkele rapporten uit de geoptimaliseerde E-commerce kort toegelicht. Op deze manier maak jij inzichtelijk waar bezoekers afhaken in het aankoopproces, of hoe vaak zij überhaupt besluiten het aankoopproces in te gaan. Let wel op; de onderstaande rapportages zijn niet in jouw GA (Google Analytics) te zien, als je Enhanced E-commerce nog niet geïmplementeerd hebt.
Rapportage Winkelgedrag
In GA: Conversies > E-commerce > Winkelgedragsanalyse > Winkelgedrag
De eerste stap is om te kijken hoeveel sessies zich omzetten naar het aankooproces. Dit is namelijk de eerste stap tot het daadwerkelijk doen van een aankoop. Het rapport Winkelgedrag laat dan ook zien hoeveel sessies uiteindelijk tot een gevulde winkelwagen leiden. De volgende stap is dan natuurlijk hoeveel van deze gevulde winkelwagens afgerekend gaan worden (conversie).
Belangrijk bij dit rapport is om vooral gebruik te maken van segmenten. Op deze manier is een succes of pijnpunt goed toe te schrijven op segmenten bezoekers. Het ene segment zal dan ook meer aandacht behoeven, dan de andere. Op deze manier zijn deze ook op te sporen. Segmenten kunnen bestaan uit de splitsing op apparaat (Desktop, mobile of tablet), maar ook het soort verkeer (organisch, direct of cpc).
Rapportage Betaalgedrag
In GA: Conversies > E-commerce > Winkelgedragsanalyse > Betaalgedrag
Binnen het rapport Betaalgedrag kan precies getraceerd worden hoeveel sessies uiteindelijk een betalingsproces gestart zijn. Daarbij kan ook precies gezien worden welke betaalmethoden het meest populair zijn en welke dan ook leiden tot een succesvolle transactie. Dit is waardevolle informatie voor het beoordelen van jouw bestaande betaalmethodes.
Rapportage Productprestaties
In GA: Conversies > E-commerce > Productprestaties
Dit rapport is geschikt om de prestaties van individuele producten te vergelijken. In het verleden was het alleen mogelijk om verkopen te bekijken, nu is het ook mogelijk om te zien hoe vaak ieder individueel product wordt bekeken. Dit is dan weer te vergelijken met het totaal aantal verkopen. Bij het tabblad Winkelgedrag is ook het aantal weergaven en toevoegingen aan de winkelwagen te zien. Met deze data zijn alle producten individueel te bekijken op prestaties. Worden ze vaak weergegeven, maar weinig toegevoegd aan de winkelwagen? Dan is het de moeite waard om de productpagina te onderzoeken.
Rapportage Verkoopprestaties
In GA: Conversies > E-commerce > Verkoopprestaties
Ook het rapport verkoopprestaties is bijgewerkt binnen de Enhanced E-commerce. De automatische splitsing op transacties is een belangrijke vernieuwing. Andere interessante toevoegingen zijn de vermelding van BTW-bedragen, de vermelding van verzendkosten en de hoeveelheid producten die per transactie zijn verkocht.
Al met al, de Enhanced E-commerce zorgt met relatief weinig werk voor een gigantische bak aan extra data m.b.t. productprestaties en de prestatie van het winkelmandje. In een later artikel zal ingegaan worden op de implementatie van dit geheel, maar voor nu is in ieder geval een beeld geschets van de kracht van deze data.