2009, het jaar dat Ferrari met de 458 Italia kwam. Volgens Ferrari zou dit waarschijnlijk een heel succesvolle auto kunnen worden en 6 jaar later klopt die veronderstelling geheel. De 458 heeft van veel autofans het hart veroverd, met haar mooie vormen en het geluid dat je als muziek in de oren klinkt is het een zeer speciale Ferrari totdat de 458 werd overtroffen door zijn broer, de 458 Speciale. Maar hoe zit de 458 precies in elkaar? Een kijkje binnenin de 458 Italia en 458 Speciale.
Ontwerp
Het ontwerp van de 458 Italia is om van te dromen. Het mooiste van de 458 is de strakke lage neus die door de echte liefhebbers uren bewonderd kan worden. Naast een schoonheidsfunctie heeft deze neus een zeer belangrijke functie, het opvoeren van de aerodynamica. Het zeer lage chassis van de auto maakt het voor de wind bijna onmogelijk om onder de auto door te waaien. De lage neus zorgt ervoor dat de wind over de gladde bovenkant van de auto wordt geleidt. Naarmate de wind verder de auto op gaat komt het aan de achterkant een ingebouwde spoiler tegen die de auto nog eens een zeer hoge neerwaartse kracht levert, om precies te zijn 140Kg op een snelheid van 200 kilometer per uur.
Als we het dan over ontwerp hebben kunnen we ook de grote broer van de 458 Italia onder de loep nemen, de 458 Speciale. De naam zegt het al: de Speciale is een erg speciale versie van de 458. Niet alleen is het al onderstel aangepakt, maar ook de buitenkant van de 458 is een stuk strakker en gestroomlijnder gemaakt. De Speciale snijdt als het ware door de lucht, en gebruikt de lucht die over de auto heen stroom erg nuttig. Om te beginnen zijn aan de voorkant 2 sluizen gemaakt die de lucht die tegen de neus aan botst op een gegeven tijd naar binnen te leiden om zijn remmen af te koelen. Deze sluizen zijn te vergelijken met de sluizen die de F12 ook heeft. Op de neus van de 458Speciale zijn allerlei luchtinlaten gemaakt die de lucht op een zeer efficiënte manier gebruiken voor verschillende koelprocessen.
Een stuk verder over de wagen heeft de Speciale aan de zijkanten net achter de deuren twee diepe luchtgangen. Deze leiden de lucht over de zijkant naar de spoiler om de neerwaartse kracht te leveren. Ferrari heeft er bewust voor gekozen om de 458 een ingebouwde spoiler te geven in plaats van een externe spoiler die een stuk uitsteekt, dat soort spoilers hinderen namelijk het zicht achter de auto
Krachttoevoer
Nu je zo ongeveer alles weet van het ontwerp van de auto zal je zeker benieuwd zijn wat deze wagen onder de kap heeft. Deze wagen heeft een 4,5 V8 motor, vandaar de naam. Het speciale aan dit blok is dat er geen turbo’s zijn, een motor zonder extra toevoeging die in de 458 Italia 562 pk kan leveren en in de grote broer een opgevoerde 605pk. Dit aantal pk’s is misschien het ultieme maximum om uit een V8 blok te krijgen zonder enkele turbo’s wat resulteert tot een erg brute krachttoevoer en een geluid dat als muziek in de oren klinkt. Deze grote hoeveelheid kracht wordt door een 7-traps versnelling met een dubbele koppeling. Deze combinatie zorgt voor een koppel van 540 Nm op 6000 toeren. Deze hoeveelheid koppel zorgt ervoor dat de 458 in slechts 3 seconden een sprint van 0 naar de 100 kan trekken. En niet te vergeten de topsnelheid van de 458 is een slordige 325 km/uur. Bijzonder Speciaal!
Modellen
De Ferrari 458 kent naast de 458 Italia en de 458 Speciale, waarvan er slechts 20 van zullen bestaan, nog een aantal andere modellen. Ten eerste is het fancy model gemaakt, de 458 Spyder. Ferrari plant 1500-2000 exemplaren per jaar. De Spyder zal evenveel tijd in beslag nemen voor een sprint naar de 100 maar zal een iets lagere topsnelheid hebben, 320 kilometer per uur om precies te zijn, niet bepaald langzaam als je het mij vraagt. Verder is er een model gemaakt naar aandenken van de race coureur Nicky Lauda. Ook is er een 458 Aperta deze heeft een soortgelijke buitenlichaam van een 458 speciale maar is niet zo ruw als de speciale. Voor het gebruik in grote wedstrijden heeft Ferrari vier hardcore raceversies ontworpen, die allemaal een eigen punt van focus hebben. De 458 Challenge, 458 Italia GT2, 458 Italia GT3 en de 458 Italia Grand-AM.