Iedereen gebruikt tegenwoordig een smartphone, maar wat voor invloed heeft dat eigenlijk op de prestaties van studenten en leerlingen?
Een onderzoek dat een jaar lang duurde heeft aangetoond dat smartphone-gebruikers ervaren dat hun smartphone schadelijk is voor hun leer-prestaties. De onderzoekers van Rice University en de U.S AIR Force publiceerden deze week een paper genaamd “You Can Lead a Horse to Water But You Cannot Make Him Learn: Smartphone Use in Higher Education”. Normaal kijken onderzoekers vooral naar wat voor invloed smartphones op gebruikers hebben, maar dit onderzoek focuste zich meer op hoe gebruikers zelf de invloed ervaren. Het onderzoek vond plaats van 2010 tot 2011 onder 24 studenten die voor het eerst in hun leven voor langere tijd een smartphone gebruikten.
Ze kregen geen instructies over hoe je een smartphone mag en kunt gebruiken, en ze moesten een aantal vragen beantwoorden over hoe ze dachten dat de nieuwe gadget hun leven ging beïnvloeden. Vervolgens kregen ze allemaal iPhones, waarna hun gebruik een jaar lang in de gaten gehouden werd. Na dat jaar hebben de 24 studenten opnieuw dezelfde vragen beantwoord, wat tot interessante verschillen leidde. Ze moesten elke vraag beantwoorden met een getal tussen de 0 en 6. (1 betekent helemaal oneens, 5 betekent helemaal eens.) Dit waren de resultaten:
- Mijn iPhone gaat me helpen betere cijfers te halen– In 2010 was het gemiddelde antwoord 3.71; in 2011 was het gemiddelde antwoord 1.54.
- Mijn iPhone gaat me afleiden van mijn schoolwerk – In 2010 was het gemiddelde antwoord 1.91; in 2011 was het gemiddelde antwoord 4.03.
- Mijn iPhone gaat me helpen bij het maken van tentamens – In 2010 was het gemiddelde antwoord 3.88; in 2011 was het gemiddelde antwoord 1.68.
- Mijn iPhone gaat me beter maken in het maken van huiswerk – In 2010 was het gemiddelde antwoord 3.14; in 2011 was het gemiddelde antwoord 1.49.
Het valt op dat de nieuwe gebruikers vrij naïef waren bij het inschatten van wat voor impact de smartphone zou hebben op hun schoolleven. Het lijkt er haast op dat ze dachten dat het een heilig hulpmiddel zou zijn wat geen kwaad kan doen. Dit onderzoek geeft een tegengeluid dat de afgelopen jaren mistte in de academische wereld. Recente onderzoeken gaan bijna altijd over dat smartphones juist enorm handig zijn in klaslokalen en bij het betrekken van leerlingen, maar de andere kant van het verhaal bleef lang onderbelicht.
Maar zolang je dus de gebruikers geen specifieke leer-doelen geeft of manieren waarop ze hun smartphones goed kunnen gebruiken, ervaren ze het zelf blijkbaar niet per se als iets wat hun leven heeft verbeterd. Het is wel belangrijk om te onthouden dat de leerlingen uit dit onderzoek nog nooit een smartphone gebruikt hadden, en dus ook niet eerder de nadelen ervoeren hadden. De meeste studenten van tegenwoordig gebruiken sowieso buiten school om de hele tijd een smartphone, dus voor hen is het niet echt een keuze. Hier kun je meer lezen over dit onderzoek.