Voor veel mensen zijn streaming-diensten als Netflix en Amazon Prime een geschenk uit de hemel: waarom zou je nog films gaan downloaden of kopen als je ze ook gewoon kunt streamen? Netflix zelf claimt dat hun service piraterij terugdringt, en de filmindustrie omarmt de nieuwe verdienmodellen. Maar is streamen nou echt het antwoord op alle problemen van de filmindustrie?
Door de jaren heen is het streamen van films en series zo normaal geworden dat het nu al niet meer valt weg te denken uit ons dagelijks leven. Het fysiek hebben van een film of serie is iets wat de meeste mensen doet denken aan een vorig leven, een ingewikkelder leven, waarin ‘even een filmpje kijken’ niet iets was waarbij het aantal seconden tussen de gedachte en het daadwerkelijke kijken van de film op twee handen te tellen was. Maar toch hebben diensten als Netflix nog steeds een groot probleem: het aanbod is best wel matig. Dit heeft allemaal te maken met de contracten die ze hebben met de verschillende filmmaatschappijen, die eigenlijk gewoon weer terug willen naar de tijd dat consumenten naar een ‘videotheek‘ toe gingen om daar een ‘dvd‘ te huren.
Dit aanbodprobleem uit zich voornamelijk in dit soort artikelen. ‘Kijk dit nu, want anders is het weg’. Ik wil niet films nú moeten kijken omdat ze er anders niet meer zijn. Ik wil op welk moment dan ook welke film dan ook kunnen kijken. Uiteraard, ik snap dat er hier en daar een film niet in het aanbod aanwezig zal zijn, daar kan ik mee leven, maar in de periode dat ik een Netflix-abonnement had heb ik meer films uiteindelijk via andere routes moeten verkrijgen dan dat ik via Netflix heb gekeken. In dat geval zie ik het voordeel er niet meer van in. Dit is natuurlijk zonde voor de streamingdiensten, zij maken in principe een prachtig platform dat voor iedereen enorm toegankelijk is, maar zonder de medewerking van de bedrijven met de rechten voor de films komen ze nergens. Zelfs de muziekindustrie heeft intussen door dat mensen niet meer naar winkels gaan om cd’s te kopen. En de artiesten die nu moord en brand schreeuwen dat ze meer betaald willen worden voor hun muziek zijn een beetje vergeten dat hun concerten door de jaren heen veel duurder zijn geworden.
Lees ook: Het Nederlandse Tribler maakt torrents anoniem
Filmmaatschappijen hebben de link tussen aanhoudend illegaal downloaden en een gebrek aan content op streamingdiensten nog niet helemaal gemaakt. Ondanks het feit dat illegaal downloaden illegaal is (shocker) en de websites waar te downloaden valt vaak nogal obscuur zijn heeft het één ontzettend groot voordeel: alles wat je wil kijken is beschikbaar. Ik geloof niet dat mensen illegaal downloaden omdat ze weigeren te betalen voor content.
De meeste mensen willen graag betalen voor content, maar betalen voor een beetje content en dan de rest van de content maar ergens anders vandaan moeten halen, of dit nou een andere streamingdienst of een illegale bron is, daar hebben mensen geen zin in. Het eerste alternatief houdt in dat je per maand nog weer eens ongeveer €10 extra kwijt bent, en dat geld dan voornamelijk uitgeeft aan content die je op de andere streamingdienst al had, het tweede alternatief zorgt er voor dat je nog steeds illegaal bezig bent. Het hele gemak van een streamingdienst is dan ook direct verdwenen, omdat het dan weer te veel gaat lijken op The Pirate Bay afstruinen voor een goede versie van een film met voldoende seeders.
Lees ook: 5 redenen waarom Android beter is dan iOS
BREIN had ook een mooie oplossing: torrentsites dichtgooien! Maar als er websites zijn die zich sneller voortplanten dan een konijn aan de viagra zijn het torrentsites. De proxy’s vliegen je om de oren. Soms lijken dit soort instanties wel allergisch voor vooruitgang. Het enige middel tegen illegaal downloaden dat ze kennen is (een poging doen tot) het blokkeren van de toegang. En als we het dan toch over het tegenhouden van illegaal downloaden hebben: waarom komen films in verschillende landen nog steeds op andere data uit? Tegen de tijd dat een film in Nederland legaal te verkrijgen is heeft bijna iedereen ‘m al gezien. Laat dan dat legaal uitbrengen hier maar, kost toch maar onnodig veel moeite en geld.
Volgens mij is iedereen het er over eens dat mensen moeten worden betaald voor hun werk, maar dan moeten consumenten wel de kans krijgen dat te doen. Zolang ik Batman Begins, The Dark Knight, maar niet The Dark Knight Rises op Netflix kan kijken, heeft het hele systeem geen zin voor me. Ik wil (en kan) geen Amazon Prime aanschaffen, dus hoe verwacht men dan dat ik Top Gear ga kijken? Wachten op de boxset? Ha!
Deze column is geschreven door Peter Bennink