Een tijdje terug heeft Disney de prijs gewonnen voor ‘Best Animated Film’ met de film Big Hero 6 en eerlijk is eerlijk, Big Hero 6 is één van de mooiste geanimeerde films sinds tijden. Naast de gigantisch mooie details van San Fransokyo, haar 83.000 gebouwen en natuurlijk de onwijs zachte randjes van Baymax (de robot) heeft Disney echt iets magisch neergezet op lichttechnisch gebied. De reden dat we dit weten is omdat Disney deze week een video online heeft gezet met een uitleg en demonstratie van hun Hyperion rendering engine of voor de leken onder ons, een zonlichtsimulator.
Path tracing
Hyperion maakt gebruik van een techniek genaamd ‘path tracing’, wat flink voorloopt op de ‘ray-tracing’ technologie. Path tracing simuleert hoe licht in het echte leven ook zou werken maar dan omgekeerd. Stralen van de zon kaatsen af op objecten, wat ervoor zorgt dat we deze kunnen zien maar het is voor een computer erg lastig om miljarden lichtstralen weer te geven in real time. In plaats van elk pad te berekenen van elke lichtstraal, geeft Hyperion alleen het licht weer wat gezien wordt door de camera, vervolgens bundelt Hyperion deze stralen in een pad om voor efficiëntie.
Lees ook: Oculus Rift gaat naar Hollywood
Net als Disney maakt Pixar ook gebruik van een eigen technologie voor het belichten van scènes, genaamd Global Illumination, wat ervoor zorgt dat een scène meer diepte en leven krijgt. Aangezien Disney Pixar heeft overgenomen kunnen we gerust stellen dat de toekomst er goed uitziet voor animatiefilms.