Het is alweer een tijdje geleden dat we een concept car zijn tegengekomen die het verdiende om een stukje op Geekly te krijgen. Hyundai heeft namelijk een zeer mooi concept autootje gepresenteerd, wat meteen verklapt welke kant Hyundai op gaat met de volgende versie van de Equus full-size luxury auto. Nadat het doek van de auto wordt gehaald zie je de Hyundai Vision G (Genesis), een statige maar elegante coupe met een lange motorkap, grote gril en een hatchback-achtige achterkant.
Chris Chapman (Chief U.S. designer van Hyundai) wist het goed te verwoorden bij de presentatie want hij noemt het een auto met de “houding van een sprinter die klaarstaat in de startblokken” en de auto is volgens hem “luxe zonder verontschuldigingen” die gericht is op “respect, geen oppervlakkigheid.”
Equus sedan
Momenteel is het vlaggenschip van Hyundai nog altijd de Equus sedan. De Equus sedan is in de eerste helft van dit jaar maar 1,159 keer verkocht. Dat is 34% minder dan dezelfde periode vorig jaar volgens Autodata. Als we dan kijken naar de kleine Genesis luxury sedan dan is het contrast groot, deze werd namelijk 17.270 keer verkocht over de zelfde periode.
Lees ook: Chevrolet pakt uit met het FNR concept
Geen beperkingen
De Vision G was voor Hyundai een project zonder beperkingen en dan bedoel ik ook echt dat er geen enkele beperking mocht zijn in het ontwerp en het bouwen van de auto. Een mooi voorbeeld zijn de deurgrepen, deze zitten niet op de deuren zelf maar op de panelen achter de deuren. Het idee hierachter is dat hotel personeel of medewerkers van een valet parking de deur niet open hoeven te trekken maar alleen de hendel in hoeven te drukken, waardoor de deur vervolgens open zwaait.
Het middenconsole heeft een gebogen navigatiescherm, wat dan de eerste in de auto-industrie zou zijn. Chapman geeft aan dat hij benieuwd is naar hoe het gaat werken met potentiële klanten. De afdeling design die de kleuren van de auto heeft bepaald is vooral trots op hoe het gelukt is om verschillende soorten metalen te combineren. Zo wordt er brons gebruikt samen met chroom voor de velgen. Ook is er gebruik gemaakt van geborsteld chroom voor de strips onderop de auto maar gepolijst chroom voor onderdelen meer naar de bovenkant van de auto. Alles om ervoor te zorgen dat deze auto in het oog springt, aldus Elizabeth Curran (design manager Hyundai).