Het is weer zondag en dus weer tijd om een privacybeleid onder de loep te leggen. Het is namelijk zo dat AVG, van het bekende antivirus programma, haar privacybeleid heeft aangepast en in dat beleid geeft het beveiligingsbedrijf aan dat het “geld mag verdienen aan [haar] gratis diensten met niet-persoonlijke data.” Met niet persoonlijk hebben we het over het merk van je device, taalinstellingen en actieve apps en een aantal andere zaken.
Niet te herleiden
AVG zelf blijft zich stellig verdedigen door te benadrukken dat ze geen identificeerbare informatie verkopen en dat de data die ze verzamelen anoniem is en zo wordt opgeslagen dat het niet naar jou als persoon te herleiden is. Als we het privacybeleid mogen geloven verzameld AVG data die jij zelf aanlevert en het bedrijf mag cookies gebruiken om je zoekopdrachten en gedrag op websites, apps en andere diensten te volgen. Met deze data mag het bedrijf volgens haar privacybeleid dan anonieme data profielen maken of statistische informatie om te verkopen.
Lees ook: Hackers kunnen zien wat je typt dankzij je smartwatch
Transparanter
Een woordvoerder van het bedrijf liet aan Wired UK weten dat AVG haar beleid heeft aangepast om zo meer transparant te zijn, zodat mensen ook weten dat AVG geld mag verdienen aan de informatie die zij verzamelen van haar gratis gebruikers. Vanaf 15 oktober 2015 gaat het nieuwe beleid in werking en door gebruik te blijven maken van AVG na 15 oktober ga je automatisch akkoord met het beleid. In ieder geval tot je deze optie uitzet. Volgens de woordvoerder is het mogelijk dat gebruikers die niet willen dat AVG data verzameld dit uit kunnen zetten.
Eigenlijk komt het erop neer dat je wel boos kunt worden maar dat AVG het enige bedrijf is die zo ongemakkelijk eerlijk is over de manier van zaken doen.