Volgens Erica Robles-Anderson kun je Apple vergelijken met een cult of een religie. Moeten we ons zorgen maken, of is het ver gezocht?
Apple
Zelfs toen Steve Jobs zijn gadgets in een oude garage in elkaar zette voelde hij al dan het meer was dan een knap stukje technologie. Hij had een visie, een beeld van wat technologie moet zijn, meer dan een samenvoegsel van een paar onderdeeltjes. Lekker zweverig, maar het was de oprechte mening van Jobs, waarmee hij miljoenen mensen aan zijn producten kreeg. Het lijkt haast een religie of een cult, zoals we wel eens sarcastisch zeggen over de diehard Apple fans.
Fans zijn zo overtuigd van hun eigen mening dat je het zou kunnen vergelijken met bijvoorbeeld het Christendom, en de toewijding lijkt soms eng veel op een cult. Onzin natuurlijk, of toch niet? Professor Erica Robles-Anderson vindt dat je Apple en alle heisa eromheen absoluut een cult kunt noemen. Ze is een expert op het gebied van geschiedenis en religies, en ze heeft genoeg argumenten om haar analyse mee te onderbouwen.’
Lees ook: 4 Apple watch parodieën die je echt moet zien
Allereerst valt het op dat veel merken hun klanten willen laten voelen alsof ze een exclusief product in hun handen hebben. Apple totaal niet. Begrijp me niet verkeerd, de producten van Apple zijn absoluut exclusief, maar Apple verkoopt haar producten op een manier waarop het voelt alsof ze voor iedereen zijn, alsof iedereen ze gebruikt. Alles is altijd simpel en natuurlijk, en het werkt gewoon. Natuurlijk is Android op vele vlakken beter dan iOS en heeft ook OS X zo zijn beperkingen, maar dat maakt niet uit: Apple’s producten zijn voor jou, voor iedereen, verheven boven de normale technische behandeling die elke andere gadget krijgt van de media en het publiek.
Levensstijl
Het is meer een levensstijl dan een gadget, zoals Steve Jobs het altijd al wilde. Vergis je niet: ik heb persoonlijk vrij weinig met Apple, ondanks dat ze mooie producten maken. Geef mij maar een Nexus telefoon, waarmee ik zelf aan de slag kan. Toch kan niemand erom heen dat Apple een soort van nieuwe markt voor zichzelf geschapen heeft, waar de concurrentie bijna niet meer bestaat. Het hebben van een iPhone is voor veel mensen dan ook vanzelfsprekend, zoals een Christen niet andere geloven met zijn eigen geloof wilt vergelijken: hij/zij heeft immers het juiste geloof in hun eigen optiek.
Lees ook: 6 dingen die je waarschijnlijk niet wist over Apple
Je merkt het alleen al in de manier waarop vooral de oudere generatie over gadgets praat: zozo wat heb jij een mooie iPad! terwijl jij net met je nieuwe peperdure Asus tablet op de bank zit. Voor hen is het gewoon de taal waarmee je over het soort gadget praat, in plaats van een productnaam van een specifiek bedrijf. Het leidt soms tot grappige situaties: “Ja ik ben echt niet tevreden met mijn Blackberry iPhone!” Het gevoel dat je erbij hoort heeft Apple gemaakt wat het nu is, en verklaart waarom Samsung in de problemen zit. Het Koreaanse bedrijf opende onlangs een flagship store in SoHo (New York), een prachtig gebouw met indrukwekkende bewakers en een rode loper. De opkomst was echter zeer teleurstellend. Volgens Professor Erica Robles-Anderson komt dat door het feit dat Samsung altijd als het ware haar gebruikers heeft buitengesloten, omdat Samsung haar producten verkoopt alsof je geluk hebt als je hun telefoons mag aanraken. “Apple combineert het beste van beide benaderingen, en geeft je het gevoel dat je samen ergens voor strijdt, alsof je deel uitmaakt van het meest speciale bedrijf ter wereld.”
Tempels
Lees ook: 10 Manieren om je batterij te besparen met iOS 9
Erica gaat zelfs een stap verder, en vergelijkt de winkels van Apple met tempels. Vroeger waren kathedralen en andere religieuze indrukwekkende bouwwerken echt wonderen waarvan je niet snapte hoe het kon, waardoor je je als bezoeker voelt alsof je een heilige plek betreedt. Hetzelfde geldt voor de Apple stores, aldus Erica. Er zijn grote deuren, en de winkels zelf zijn fel verlicht. De glazen treden zijn een kunstwerk op zich, en de manier waarop de ruimtes zijn ingericht zorgen ervoor dat je je klein voelt, alsof er iets speciaals gaat gebeuren. Tempels hebben vaak verschillende verdiepingen, met elk een ander doel en inrichting. Hetzelfde geldt voor Apple stores: op de tweede verdieping vind je vaak de Apple Geniuses, de alwetende medewerkers die Erica vergelijkt met priesters. Ik weet het, dat klinkt enorm overdreven en dat is het misschien ook wel, maar Erica heeft wel een punt: de manier waarop wij met merken als Apple omgaan en hoe dat soort bedrijven ons beinvloeden heeft veel gemeen met wat voor impact religies hebben.
Of je het nou eens bent met Erica of niet, het moge duidelijk zijn dat andere bedrijven wel wat van Apple kunnen leren. Makers van Android telefoons hebben keer op keer bewezen dat ze betere smartphones kunnen maken, maar toch zijn echt alleen diehard fans die veel er vanaf weten helemaal hyped als er een nieuwe Nexus uit komt, terwijl zelfs je oma nog blij kan worden van een nieuwe iPhone. Dat is tegelijkertijd even fascinerend als zorgwekkend: Apple hoeft helemaal niet de beste te zijn, ze moeten gewoon indrukwekkend blijven. Het gaat om psychologie, gevoelens en pure marketing, waardoor de specificaties niet eens zoveel uitmaken. Je hoort iedereen bijvoorbeeld de camera van de iPhone 6 Plus prijzen, terwijl onafhankelijke onderzoeken toch echt uitwijzen dat Apple’s smartphone nog maar net in de top tien beste smartphone camera’s staat. Toch maakt dat niet uit, want de gemiddelde persoon zal nooit zulke onderzoeken lezen, laat staan daarop hun keuze baseren. Apple hoeft niet de beste te zijn, en het is maar de vraag of dat een goed iets is…