Pagani, het automerk waardoor je gelijk aan Italië denkt na het horen van de naam. In het begin van dit Argentijns, ja echt Argentijns bedrijf heeft het zich bezig gehouden met ontwerpen van auto’s. Pagani hielp bijvoorbeeld mee met het ontwerpen van de 25e anniversary model van de Lamborghini Countach. Later begon het bedrijf met het ontwerpen van eigen auto’s. Hun meest bekende: de Zonda. Maar nu is er een nieuwe, de Huyaria (spreek uit als ‘waira’).
Specialiteit
De Huayra is een aardig speciale auto. Het is door Top Gear uitgeroepen tot Supercar of 2012. De Huayra behaalde als straatlegale de snelste tijd op hun circuit, the Top Gear testtrack, en versloeg daarmee de Ariel Atom V8. De Huayra is te verkrijgen in 2 soorten uitvoeringen, de Berlinetta (de normale versie) of de Roadster (een convertible). De deuren van de huayra zijn het meest spectaculair bij de berlinetta waar zij naar boven kantelen bij het openen. Ook wel bekend bij de hedendaagse concurrent Lamborghini.
Lees Ook: Kijkje Binnenin: Ferrari LaFerrari
Ontwerp
Het ontwerp van de Huayra is om van te dromen. De strakke en gestroomlijnde figuur van de wagen zorgt ervoor dat deze auto razendsnel door de lucht kan glijden. Aan koplampen verschilt de Huayra niet veel van zijn voorganger, de Zonda, maar de achterlichten zijn zeker verschillend. Wat ook meegenomen is van de Zonda en echt typisch van Pagani is zijn de vier gebundelde uitlaatmonden in het midden van de achterkant van de auto. Een ander aspect dat de Huayra van de Zonda erft is de vrij vreemde manier van bevestigen van de zijspiegels. Deze steken uit de zijkant van de wagen alsof het ogen van een slak zijn. Maar de reden dat Pagani voor dit vreemde design kiest is de veiligheid. De bestuurder van een Pagani zit dermate laag in de wagen zodat de spiegels van de auto hoog zouden moeten zitten om een goed zicht over de weg te krijgen.
Motor
Voor de aandrijving van hun wagens werkt Pagani sinds de Zonda samen met Mercedes-Benz AMG. De Huayra heeft een speciaal ontworpen 6.0L twinturbo V12 die een heuze 720pk produceert. Een bijproduct van deze hoeveelheid pk is de immense hoeveelheid koppel: 1100Nm die door een enkel gekoppelde 7-traps transmissie naar de wielen wordt gedragen. De keuze voor een enkeltraps transmissie werd gemaakt omdat de wagen op deze manier een stuk lichter van gewicht is en dan een stuk sneller kan sprinten. De topsnelheid van deze relatief lichte bak is ongeveer 385km per uur! 0 tot 100 gaat in een tijd van slechts 3.0 secondes, topprestatie dus!